ANTALYA Ortak Düşün Meclisi (ANODEM) Mart ayı toplantısını gerçekleştirdi. Yaklaşık kırk meclis üyesinin katıldığı ve oturum başkanlığını Mali Müşavir Eşref Ural’ın yaptığı toplantıda Akdeniz Üniv. İlahiyat Fak. Öğr. Üyesi ve ANODEM daimi üyesi Prof. Dr. Sabri Yılmaz ve Akdeniz Üni.  Fen Edebiyat Fak. Öğr. Üyesi ve ANODEM daimi üyesi Doç. Dr. Önder Bilgin, dinlerin yaşadığı coğrafyadan ve o coğrafyanın kültüründen nasıl etkilendiklerini ve kültürleri nasıl etkilediklerini, tarihsel örnekler ışığında anlattı.  Oturum başkanı Eşref Ural, toplantı açılış konuşmasında ANODEM’in Antalya demokratik düşünce iklimine koyduğu katkıların önemine değinerek, çalışmalarının artarak devam edeceğini vurguladı.

Whatsapp Image 2024 03 27 At 15.54.31

İSLAM DİNİ VE DİN-KÜLTÜR İLİŞKİSİ

Açılış konuşmasının ardından söz alan Prof. Dr. Sabri Yılmaz, şunları söyledi:  “İslam dini ve din-kültür ilişkisi hakkında tutarlı bir söylem ortaya koyabilmemiz için Din, İslam, İslâmiyet ve Müslümanlık gibi kavramlarla ne kastedildiğini belirlememiz, dolayısıyla söz konusu kavramları tanımlamamız gerekir. Çünkü sosyal hayatta yaşadığımız çatışmaların altında yatan en önemli sebeplerden biri söylemlerimizde dile getirdiğimiz kavramlara yüklediğimiz içeriklerin farklı olması, dolayısıyla kavram kargaşasıdır.”

Whatsapp Image 2024 03 27 At 15.54.32

DİN, AYNI ZAMANDA BİLGİDİR

Toplantının bir diğer konuşmacısı Doç. Dr. Önder Bilgin ise din gerçeğini bir bilgi olarak ele alan konuşmasında şunları dile getirdi; “dinleri “peygamberi olan” ve” peygamberi olmayan” dinler diye iki başlıkta ele almanın kendisi açısından daha doğru bir ayrımmış gibi geldiğini, peygamberli dinlerin bilgisinin inananları tarafından Allah’ın bilgisi olduğuna inanılıyor” dedi.  Din bir bilgidir, Allah’ın bilgisinin insandaki tezahürüdür, alımlanışıdır. Dini bilgi insanın alış gücüne bağlı olarak her insanda farklı zamanlarda veya yaş aralıklarında farklı ortaya çıkar. Bu farklılık bir kültürel ilerlemenin nedeni de olabilir. Alış gücü ise ‘bilgi edinirken bilgi edinene düşen paydır’. İşte bu pay alış dolayısıyla insan ve topluluklar her bilgi çeşidinden olduğu gibi dini bilgi ile bir düşünce, eylem, eşya meydana getiriyor. Bunların bir kısmı daha dar çevrelerde meydana geldiği için “özgü kültür” veya töre olarak kalıyor, bazı yapıp etmeler ise bir milletin özelliğini ve motiflerini taşıdığı için “milli kültür” unsuru oluyor ama genel ve evrensel bilgi ve ilkelerle yapılan kültür yaratmalarına ve eserlerine ise “ortak kültür” veya medeniyet diyoruz. Bu bağlamda hem milli kültür hem de ortak kültür örneği olarak Mimar Sinan’ın eserleri bir yönü ile Türk Milli kültürüne diğer yönü ile de dünya ortak kültür mirasına aittir” dedi. 

Whatsapp Image 2024 03 27 At 15.54.32 (1)

               

Kaynak: HABER MERKEZİ