2002 yılında Antalyalı işadamları Rüstem Kesgi ve Mustafa Çakal tarafından kiralanan 150 metrekarelik bir atölyede 2 işçi ile çiçek kutusu üretimi faaliyetine başlayan Antalya Kutu ve Oluklu Mukavva Sanayi A.Ş (Ankutsan), yüzde 100 yerli sermayesi, 750 çalışanı, aylık 20 bin tonu geçen üretimi ve 50 ülkeye ihracatı ile dünyanın dev şirketlerine üretim yapan bir sanayi kuruluşu haline geldi. Gıda, meyve, sebze, tarım, sanayi ve ilaç sektörlerine kutu ve oluklu mukavva üreten Ankutsan, Pizza Hut ve Domino's Pizza gibi uluslararası markaların da global tedarikçileri arasında yer aldı. Ankutsan,2018 yılı net satış hasılatı ile İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) çalışmasında Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşu arasına 385'inci sıradan girmeyi başardı.

Ankutsan A.Ş Genel Müdürü Deniz Erdoğan, Ankutsan'ın başarı hikayesini anlattı;

* Kağıt sektöründe her geçen yıl büyüme başarısı gösteren ve dünya pizza kutusu pazarında söz sahibi firmalardan biri olarak gösterilen Ankutsan'ın bu başarısını neye bağlıyorsunuz?

Kurucuları, çalışanları ve iş ortakları ile Ankutsan her şeyden önce Türkiye'nin gücünü bilen ve buna inanan bir sanayi kuruluşudur. Başarıyı getiren bu inançtır. Bu başarının başlangıç hikayesi de 2002 yılına gidiyor. 150 metrekarelik küçük bir atölyede kutu imal eden Ankutsan yurtiçi talebin artması üzerine 2004 yılında Antalya Organize Sanayi Bölgesi'ndeki kendi fabrikasına taşınmış, bu tesise daha sonra İstanbul, Mersin, Ankara ve Adana'daki modern fabrikalarını eklemiş, üretim ve satışta istikrarlı bir büyüme göstermiştir. Ankutsan, 2016 yılında, ülkede yaşanan ekonomik krize rağmen, yatırımlarına hız vermiş ve 25 milyon dolarlık yatırımla 40 dönümlük alanda, yıllık 96 bin ton oluklu mukavva üretim kapasitesi ile sektörün en teknolojik tesisini Ankara Başkent Organize Sanayi Bölgesi'nde kurmuştur. 2017'de 308,8 milyon lira olan net satışlarımız, 2018'de 537,6 milyon liraya yükselmiştir. Ankutsan, bu yatırımıyla kağıt sektöründe Endüstri 4,0 prensiplerine uygun, sadece yarı mamul üretim ve satışını gerçekleştiren ilk fabrikayı da Türkiye'de faaliyete geçirmiştir.

* Türkiye, son yıllarda ihracatta büyük rekorlara hazırlanıyor. Ankutsan'ın 2018 ihracatı ne oldu?

2018 yılı dünyada ve ülkemizde çok hızlı değişimlerin yaşandığı bir yıl oldu. Tüm sektörlerdeki birçok sanayici ihracata daha çok ağırlık vermeye başladı. Ankutsan olarak biz de 2012'den bu yana her yıl büyüttüğümüz ihracatımızla Türkiye'nin bu yeni yol haritasına katkıda bulunmaya devam ediyoruz. 2018 yılını 25 milyon dolar seviyesinde oluklu mukavva kutu ihracat rakamıyla tamamladık. 2018 yılı ihracat büyüme oranımız yüzde 81'e yükseldi. 2018 yılında çalışan sayımızı 460'tan 750'ye yükselttik. Mühendis istihdamımızın büyük bölümü Endüstri Mühendisidir. Ankutsan'da toplam istihdamın yüzde 37 sini de beyaz yakalı kadın çalışanlarımız oluşturuyor.

* Hedeflerinize ulaşıyor musunuz?

Oluklu mukavva kutu ihracatımızı bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 45 büyüterek 36 milyon dolar seviyesine çıkartmayı hedefledik. İhracat rakamlarımızda sadece ciro olarak büyümekle kalmayıp, aynı zamanda yarattığımız katma değeri de artırmış, ithalatımızı büyük oranda azaltmış bulunuyoruz. Bugün itibariyle aktif olarak 5 kıtada 48 ülkeye, yıllık toplam 3.700 konteyner seviyesinde ihracat gerçekleştiriyoruz. İhracatımızın ağırlığını Avrupa ve Kuzey Amerika kıtalarındaki gelişmiş ülke pazarları oluşturmaktadır. Pizza kutusundan yaş sebze meyve kutularına, klasik kolilerden karton tavaya kadar birçok ürünü kapsayan geniş bir ürün yelpazemiz bulunuyor.

* Ankutsan'ı iç ve dış piyasada rakiplerinden farklı kılan yanları nedir?

Ar-Ge ve inovasyon faaliyetlerine son derece önem veriyoruz. 2017 yılında Bilim Sanayi Teknoloji Bakanlığı onaylı sektördeki ilk Ar-Ge Merkezi'ni biz kurduk. Bu merkezde; yeni teknolojilerin takibi, mevcut ürünleri iyileştirme çalışmaları, yeni ürün geliştirme faaliyetleri yürütmekteyiz. Müşterilerimizin ihtiyaçlarına çözüm bulmak amacıyla, fonksiyonel yeni ürün tasarımları için hizmet veren bir ekibimiz var. Ar-Ge bölümümüzde 25 kişi çalışıyor. Ar-Ge merkezimizin temel amacı, katma değeri yüksek üretim yapılmasını sağlamaktır. Bu hem firmamız hem de ülkemiz için önem arz ediyor. Bunun yanında 2019 yılında Ticaret Bakanlığı ön incelemelerini ve onay süreçlerini başarı ile geçerek Turquality Marka Destek programı kapsamına alındık. Turquality Marka Destek programı ile önümüzdeki beş yıllık süreci kapsayacak stratejik planımız ve Ticaret Bakanlığımızın destekleriyle Ankutsan markasını küresel pazarda daha bilinir bir konuma taşıyacağız.

BAŞARIYI TAÇLANDIRAN ÖDÜLLER;

-2019 En İyi Tasarım Ödülü

-2019 Anadolu Kaplanları Ödülü

-2019 Fortuna 500 Türkiye Ödülü

-2019 İSO En Büyük İlk 500 Ödülü

-2019 ATSO En Yüksek Kadın İstihdamı Sağlayan Firma Ödülü

-2019 İnsana Saygı Ödülü

-2018 BAİB Orman Ürünleri Sektörü İhracat 2'ncisi Ödülü

-2018 BAİB Ambalaj İnovasyon Ödülü

-2018 En Çok Endüstri Mühendisi İstihdam Eden Firma Ödülü

-2018 Ambalaj Ayyıldızları Yetkinlik Ödülü

-2018 ATSO Türkiye'nin En Büyük 500 Firma Ödülü

Röportaj / Gonca ÖZTÜRK