TRAFİKTEKİ araçların yüzde 40'ının LPG'li olduğuna dikkat çeken Makina Mühendisleri Odası Başkanı İbrahim Atmaca, yönetmelik gereği LPG'li araçların kapalı otoparklara alınabilmesi için havalandırma tesisatının belirli bir standartta olması gerektiğini söyledi. Mevcut otoparkların büyük bir kısmının buna uygun olmadığını ve yönetmeliğin yanlış anlaşıldığını anlatan Atmaca, tehlikeyle karşı karşıya olduğumuzu aktardı. YÜZDE 40 LPG'Lİ Özellikle yakıttan tasarruf edebilmek için araçlarını LPG'ye dönüştürenlerin sayısının günden güne arttığını söyleyen Başkan Atmaca, 'LPG dönüşüm sistemlerinde uygulanan teknolojilerin günümüz itibariyle güvenli olduğunu bilmekle birlikte, kullanımda güvenlilik için standartlara ve kurallara sıkı sıkıya uyulmalı. Bu kapsamda da en önemli konu, bu araçların bakım ve sızdırmazlık testleri kapsamındaki periyodik kontrolleri. LPG'li araçların gaz sızdırmazlık kontrolü 2017 yılında, yönetmelikte yapılan değişiklikle araç tadilatını yapan ya da araç yakıt sistemini değiştiren firmaların inisiyatifine bırakıldı. TÜİK'in 2019 verilerine göre, trafiğe kayıtlı otomobillerin yüzde 40'a yakını LPG'li durumda. Yani 4 milyonu aşan sayıda LPG'li araç mevcut. Değiştirilen yönetmelikle bu araçların kontrol ve denetimlerinde zafiyet oluştuğu açık. LPG'li araçların eskiden olduğu gibi bağımsız kurum ve kuruluşlarca yapılacak gaz sızdırmazlık kontrolleri, halkın mal ve can güvenliğini sağlamada önemli bir rol üstlenecek' bilgilerini aktardı. YANLIŞ ALGI LPG'li araçların kapalı otoparklara girişinin tartışılması gerektiğini söyleyen Atmaca, 'Yakın zamanda 'Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin' Resmî Gazete'de yayınlanması ile LPG'li araçların, alışveriş merkezlerinin kapalı otoparklarına girebilmesine ilişkin düzenlemeler yapıldı. LPG'li araçların otoparklara girişinden ziyade, öncelikli olarak yapılacak bağımsız kurum denetimlerinin tekrar sağlanması tartışılmalı. Söz konusu düzenleme ile tüm kapalı otoparkların LPG'li araçlara açıldığı gibi yanlış bir algı da oluştu. Halbuki sadece yönetmelikte belirtilen şartları sağlayan kapalı otoparklar LPG'li araçları kabul edebilecekler. Yine de sadece otopark ve işletmecisinin şartları sağlamasının yeterli olmayacağı, yönetmelikle belirlenen şartların yanı sıra LPG'li araçların sızdırmazlık testi kapsamındaki periyodik kontrollerinin eskiden olduğu gibi akredite kurum veya kuruluşlarca yapılmasını sağlayacak düzenlemelerin tekrar devreye alınması ile güvenli park koşullarının sağlanabileceği düşünülüyor' açıklamasını yaptı. ' 2 AYRI BELGE LAZIM' Kapalı otoparkın LPG'li aracı kabul edebilmesi için öncelikle gerekli 2 ayrı belgenin işletmeci tarafından temin edilmesi gerektiğini aktaran Atmaca, 'Bunlardan biri TSE'den alınacak hizmet yeterlilik belgesiyken diğeri ise itfaiyeden alınacak olan kapalı otoparkın uygun olduğuna dair görüş belgesi. Sadece bu belgeler LPG'li araçların kapalı otoparka girişi için yeterli değil. Yeni yönetmelikte tanımlanan ve mevcut otoparklara uygulanması oldukça zor görünen ilave kriterler de mevcut ve bunlar da sağlanmalı. Yönetmelik gereğince sadece kapalı otoparkların birinci bodrum katına park edebilecek LPG'li araçların giriş çıkışlarının diğer araç otopark giriş çıkışlarından ayrı olarak düzenlenmesi gerekiyor. Mevcut otoparklar için bu şartın sağlanması oldukça zor görünüyor. Yine yönetmelik gereği otopark girişinde görevli tarafından aracın tescil belgesinde LPG'li olduğu ve geçerli muayenesinin bulunduğu kontrol edilmeli ve şartları sağlayan araçlar kapalı otoparka alınmalı' şeklinde konuştu. OTOPARKLAR UYGUN DEĞİL Yönetmelik gereği LPG'li araçların otoparklara alınabilmesi için havalandırma tesisatı da belirli bir standartta olması gerektiğinin de altını çizen Atmaca, 'LPG, havadan ağır bir gaz olduğu için bulunduğu ortamda çöker. Bu nedenle havalandırma sistemi en alt noktadaki gazı hızlı bir şekilde, birikme yapmadan tahliye etmeli. Yönetmelikte de havalandırma tesisatının yer seviyesinde biriken gazın algılanacak nitelikte ve bu gazı süpürebilecek kapasitelerde olması gerektiği vurgulanıyor' diyerek bu otoparkların havalandırma ve elektrik tesisatının kıvılcım güvenlikli olması gerektiğinin de yönetmelikte belirtildiğini kaydetti. Mevcut kapalı otoparkların yeni yönetmelikte açıklanan şartları sağlamasının zor olacağını anlatan Başkan Atmaca, 'Ancak sadece kapalı otoparklarda değil, her şartta LPG'li araçların tam güvenlikli kullanımı için geçmişte olduğu gibi sızdırmazlık testi kapsamındaki periyodik kontrollerinin tekrar devreye alınması öncelikli ve gerekli' uyarısında bulundu. ÖZEL/Dilan ERAY