BİR İNSAN BİR YAŞAMSimru SİLAHTAROĞLU 5 günlük sürede, Türkiye’nin dört bir yanından farklı lezzetler bir araya geldi Yöresel Ürünler Fuar’ında. Bu yıl da kabına sığamayan YÖREX, gelecek yıllarda Uluslararası olmaya aday. Katılımcı ve ziyaretçi sayısının geçtiğimiz yıllara oranla çok daha fazla olduğu belirlenen YÖREX’de hedef de aşıldı!
Bir YÖREX daha uğurlandı Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde ‘Sizin oraların nesi meşhur’ sloganıyla yola çıkan YÖREX, 68 ile ait yiyecekten el emeğine kadar pek çok yöresel ürünü, ziyaretçisiyle buluşturdu. Katılımcı ve ziyaretçileri ANFAŞ EXPO Center ağırladı, 11 Ekim Pazar günü de Fuar kapılarını, ‘Seneye yeniden’ diyerek kapattı. Organizasyonun ardından bir değerlendirme yapılacak olursa, Türkiye’nin 7 Bölgesinden yöresel ürünler, 158 stantta sergilendi. Ve de Yöresel Ürünler Fuarı’na bu yıl, 68 ilden 101 oda ve borsanın yanı sıra, 11 kalkınma ajansı, 52 kurum ile 224 firma olmak üzere toplam 388 katılımcı yer aldı. Yöresel ürünlerin tanıtıldığı Fuar’da ticari anlamda görüşmeler ve bağlantılar yapılırken, profesyonel ziyaretçiler tarafından bu yıl da tam not aldı.

YÖREX’in vizyonu
Bölgelerin el emeği göz nuru ürünlerinin görücüye çıktığı Fuar da, ziyaretçiler sadece stantları gezmedi ya ne yaptı; yöresel ürünlere mesela el sanatlarına baktı, dokundu, hissetti, yöresel tatları kokladı, tattı. İlginin oldukça yoğun olduğu YÖREX Fuarı’nın 6’ncısı, hem ekonomik hem sosyal bir başarıya daha damga vurdu. Fuarın açılış töreninde Antalya Ticaret Borsası ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır’ın tespiti konuyu özetliyordu ‘ Proje, her ne kadar sempatik görünse de, ekonomik değeri yüksek bir proje’. Her geçen yıl daha büyüyüp, daha gelişen YÖREX’in vizyonu da bu değil mi?.
115 bin kişi ziyaret etti
Yetkililerin verdiği rakam, ciddi bir sayı. YÖREX’in Antalya ekonomisine yaptığı katkının ilk ayağı. Bu yıl Edirne’den Kars’a kadar 68 il katıldı anacak önümüzdeki yıllarda hedef, 81 ilin Fuara katılması. Organizasyon, katılan il sayısını arttırırken, Fuara katılan şehirler de hem ilini hem yöresel ürününü tanıtıyor ve şehrinin markalaşması için ciddi bir adım atıyor. Yöresel ürünlerin varlığını koruyup geliştirmeyi hedefleyen YÖREX, bir adımda birlik ve beraberliği de perçinliyor. Açılış konuşmasında, her il ve ilçenin ürününe sahip çıkması ve yöresel ürünlerin tescillenmesi gerektiğine bir kez daha dikkat çeken TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu ‘ Yöresel ürünlerimizi tescillemeliyiz’ diyerek, bize ait olana sahip çıkılmasının yine altını çizdi.

Coğrafi İşaretli ürün artıyor mu?
Evet, coğrafi işaretli ürünlerin değeri gittikçe artıyor. Bunu da ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır rakamlarla açıkladı ‘2009’da 110 olan coğrafi işaretli ürün sayısı bugün 183’e ulaştı. 200’den fazla da coğrafi işaret almak için müracaatı kabul edilmiş ürün var’ dedi. Türkiye’de coğrafi işaret alabilecek 2 bin 500’den fazla yöresel ürün bulunduğunu da anlatan Başkan Çandır, bunların korunması için, Coğrafi İşaretler Enstitüsü’nün kurulmasını talep etti. Ve tabii coğrafi işaret farkındalığının oluşmasında, YÖREX’in de çok önemli rol oynadığının altını çizdi. Bu bağlamda Fuarda, ayrıca coğrafi işaret almış ürünlerin sergilendiği YÖREX Standı da yer aldı. En sempatik fuar olma özelliğini de taşıyan Yöresel Ürünler Fuarı, çeşitli il ve ilçelerimize ait ürünlerle üreticinin alın terini ekonomiye kazandırmanın bir tanıtımı olurken, Antalyalı da gerektiği gibi sahiplendi YÖREX’e.

İllede yiyecek stantlarıYöresel ürünlerin tescillenmesi, coğrafi işaretli ürünlerin ekonomiye katkısı, YÖREX’in vizyonu ve ürünlerin tanıtımında ki önemi konusunda TOBB ve ATB Yönetim Kurulu Başkanlarının görüşlerine yeniden göz attıktan sonra, Fuarın ardından değerlendirmede, bir de illerin stantlarına bakalım. Bi kere yöresel ürünlerin tanıtıldığı her stant, ayrı ayrı ilgi gördü. Ama illede yiyecek içecek stantları önünde sahiden mini kuyruklar vardı. Kimi stant ikramda bulundu, kimi stant ise ziyaretçinin isteği ile tattırdı ürünlerini. Ve de karşımda Kayseri standı. Tezgahta salınan pastırma ve sucuklar iştahı kabartıyor. Ama ikram yok. Ziyaretçiler pastırmalara pastırmalar onlara bakıyor, kimi alış veriş yapıyor kimi sadece izliyor.
‘Bu organizasyonlar önemli’ Kayseri standında ki ilgiliye ‘Fuar hakkında ne düşünüyorsunuz?’ diye soruyorum yanıt net ‘YÖREX’e katılmak için ürünlerimizle memleketten yola çıktık ve standımızda hakiki Kayseri pastırması ve sucuğunun lezzetini sunuyoruz. Çünkü, bazı açıkgözler piyasada hakiki Kayseri diye satıyor ürünlerini. İşte buyursun vatandaş tatsın, gerçek Kayseri pastırması ile çakması arasındaki lezzet farkını. Bilen farkı fark eder. Elbette bu tür organizasyonların yöresel ürünlerin tanıtımında önemi çok büyük. Hem tanıtım hem Pazar bulma açısından’. Yan tarafta Edirne’den gelen katılımcının standı, ve ürünlere olan yoğun ilgi. Aynı soruyu onlara da yöneltiyorum ‘ Markalaşma, ülke zenginliğini getirir. Bunun yolu da Yöresel Ürünlere sahip olmaktan geçer’ diye yanıt alıyorum. Ve bir başkası, Yöresel Ürünlerin tanıtımı, ekonomiye kazandırılması, Marka açısından çok önemli’ diyor. Sonuç olarak üreticisi de katılımcısı da ziyaretçisi de Türkiye’nin yöresel ürünlerine sahip çıkarak açık göz ülkelere kaptırılmaması konusunda bilinçli ve kararlı.
Seneye görüşmek üzere İşte şehir ekonomisine büyük katkı sağlayan katılımcı ve ziyaretçi sayısının geçtiğimiz yıllara oranla yüksek olduğu rakamlarla belirlenen YÖREX’in 6’ncısını da, Antalya yüzünün akıyla uğurlamış oldu.