MANAVGAT Side Turizm ve Otelciler Birliği (MASTOB) Başkanı Cengiz Haydar Barut, Akdeniz Üniversitesi Manavgat Turizm Fakültesi'nde 'Kariyer Günleri' etkinliği kapsamında düzenlenen söyleşide, öğrencilerle bir araya geldi. Turizm, otelcilik ve sektörde çalışma şartları konusunda öğrencilere bilgi veren MASTOB Başkanı Barut, soruları da yanıtladı. Manavgat'ta bakanlık belgeli 220 bin yatak olduğunu aktaran Barut, ilçenin, Türkiye'nin en büyük turizm destinasyonu olduğunu ve turizm gelirleriyle ülke ekonomisine yıllık katkısının 3- 4 milyar dolara yaklaştığını söyledi.

MECBURİYETTEN OLUŞTU

Türkiye'de bir süredir her şey dahil sisteminin eleştirildiğini; ancak sistemin pazarlama stratejisi olduğunu belirten Barut, 'Her şey dahil sistemi bir turizm biçimi, mecburiyetten oluşmuş bir turizm biçimi. İnsanlar artık her şey dahilin iyi para verip, kalitelisini yapıyor. Bu misafir için de bir rahatlık. Özellikle aileler için; çünkü kaç lira olursa olsun, pahalı veya ucuz. Ne harcayacağını bilerek geliyor. Ondan sonra da varsa harcama kapasitesi dışarıda da harcıyor' diye konuştu.

Her şey dahil sisteminin değişmesinin mümkün olmadığını kaydeden Barut, 'Her şey dahil sistemi olmazsa olmaz. Değişme şansı da yok. Biz neyi değiştirmeye çalışıyoruz? Her şey dahil sisteminin standartlarını. Biz son 2- 3 yıldır tüm toplantılarımızda, bakanlıkta yaptığımız toplantılarda her şey dahilin standartlarını değiştirmek için çaba sarf ediyoruz. Hakikaten her şey dahil yapmaması gereken tesisler var. Yiyecek içecek olarak ne verdiği belli değil. Ben plastik bardakta, ayran makinesinde, soğuk su makinesinde beyaz şarap gördüm. Bu hakikaten olmaz, ayıp. Gelen turiste de ayıp, kendimize de ayıp. Artık her şey dahilde de hizmet kalitesi o kadar hızla yükselmeye başladı ki yorum portallarına girdiğiniz zaman iyi tesisleri görüyorsun, kötülerde de kötü yorumları alıyorsun' dedi.

Turizm sektöründe öğrenci ve yeni mezunlardan tecrübe istenmesinin anlamsız olduğunu savunan Başkan Barut, öğrencilerden otellerde satış pazarlama veya ön büro gibi bölümler haricinde diğer bölümleri de tercih etmelerini istedi. Halkla ilişkiler, resepsiyon, ön büro bölümlerinin ışıltılı olduğunu belirten Barut, şunları söyledi:'Dünyanın en iyi otel genel müdürleri yiyecek içecekçilerdendir. Bunu unutmayın. Yani seyahat acentesi kökenli, ne bileyim ön büroda çalışmış, satış pazarlamada çalışmış değil, en iyi genel müdürler hep yiyecek içecekçilerden çıkar. Yiyecek içecekçi, tüm otelin ruhunu daha iyi tanır. Bunu da unutmayın. Tabi resepsiyon, ön büro, halkla ilişkiler daha ışıltılıdır, size cazip gelebilir ama benim size tavsiyem genç yaşınızda çekeceğiniz 2- 3 senelik sıkıntılar sizi ileride çok daha yüksek yerlere taşıyacak.' (DHA)