Büşra Yalçın

​Dondurma

15-05-2017

Dondurma Türk Gıda Kodeksine göre koruyucu içermeyen ve üretildiği an itibarı ile -18 derece ve daha soğukta muhafaza edilerek tazeliğini koruyan güvenilir bir yiyecektir. Dondurma çoğu besinde bulunmayan D vitamini içerir. D vitamini kalsiyumun emilimi için gereklidir. Bunun yanı sıra sağlıklı yaşam için gerekli olan A, E vitaminleri, kalsiyum, fosfor, magnezyum ve potasyum gibi minerallerden de zengindir. Sağlık otoriteleri bir yiyeceğin en az 100 kalorisinde 30 mg kalsiyum ihtiva etmesine kaliteli kalsiyum kaynağı demektedir. Dondurma 110 kalorisinde yaklaşık 50-60 mg kalsiyum içerdiğinden sağlıklı yaşam için gereken kalsiyumu karşılamak için de tercih edilebilecek süt ürünüdür. Günde birer porsiyon süt ve dondurma çocuklarda günlük kalsiyum ihtiyacının % 25’ini karşılamaktadır. Ve birçok tatlı çeşidine göre de daha az kalori içerir. Mesela 100 gram baklava 430, sütlü çikolata 550 kalori iken meyveli ya da diğer dondurma çeşitleri maksimum 200 kalori kadar vücuda enerji verirler. Bu açıdan baktığımızda zayıflama diyetlerinde, spor yaptığımız günlerde, sıcak havalarda serinlemek için ve tatlı ihtiyacını dengelemek adına dondurmayı güvenle tüketebileceğinizi açıkça ifade etmek isterim.

DONDURMA DOĞRU BİR ATIŞTIRMALIK MIDIR?

Araştırmalar mutluluğun sağlığı iyileştirdiğini, stresi azalttığını ve yeniliklere daha açık olabileceğimizi gösteriyor. Bu bağlamda çocuklar ve yetişkinler için dondurma sütlü tatlılar içinde hem kalorisi düşük hem de pozitif psikoloji sağlayarak mutlu, iş ve okulda yeniliklere açık, daha fazla fikir üretme duygunuzu tetikleyebilen iyi bir alternatiftir. Gün içinde ara öğünlerinizden birini 1 adet mini boy ya da 2 top dondurma ile rahatlıkla değiştirebilirsiniz. Böylece en fazla 110 ile 190 kalori sağlayarak lezzet ve keyiften de vazgeçmeden yeterli ve dengeli beslenme düzeninizi de bozmamış olursunuz.

Gözlemlerime baktığımda 6-13 yaş arası çocuk sahibi anne ve babaların yaklaşık % 75’i çocukları ile atıştırmalık ürün seçimi ve tüketimi konusunda çatışma içinde bulunuyor. Bu açıdan bilimsel verilerle sağlıklı ara öğün seçimlerini çocuğunuza nasıl çeşitlendirebileceğiniz ile ilgili pratik önerilerimi şöyle açıklamak isterim. Dünya Sağlık Örgütü önerilerine baktığımızda 6-12 yaş arası çocukların büyüme ve gelişmelerinin normal seyretmesi için ana ve ara öğünlerden günde 1800 kalori kadar alınmasının uygun olduğunu bildirmiştir. Günde yapılacak ara öğünlerin toplamının da günlük enerji gereksiniminin ortalama % 20’si kadar olması gerekliliğinin önemini vurgulamıştır. Çocukların günde düzenli olarak 3 ara öğün tüketmesinin doğru bir alışkanlık olduğu göz önüne alındığında ara öğün başına düşen 110 kalori miktarını sağlıklı alternatiflerle çeşitlendirmenin sağlıklı olduğunun altını çizmeliyim. Gün içinde her ara öğünü seçerken doymuş yağ, tuz, şeker ve kalorisi azaltılmış yiyecekleri ön planda tutmanızı tavsiye ederim. Örneğin; Taze ve kuru meyveler, kavrulmamış kuru yemişler, az yağlı süt, yoğurt, ayran, tam tahıl ekmekleri ile hazırlanmış tost veya 1 porsiyonunda 110 kalori içeren hijyenik koşullarda üretilmiş dondurmalar beslenmede iyi alternatifler olacaktır.

Yazarın diğer yazıları