SON HABERLER :
Vali Yazıcı: Mavi vatanı korumaya devam edeceğiz Kar üzerinde resim yaptılar   Alanya'da satılık 1+1 daire İcradan satılık villa Başkan Böcek'ten anlamlı kutlama
DAKRON HALATLAR
Antalya Ekspres

Bu yazımızda halat ve yelken üretimi için en iyi yapay ipliklerden biri olan dakron konusunu ele alıyoruz.

Günümüzde yelkenler ve teknelerde kullanılan halatlar çoğunlukla “polyester” adı verilen bir tür plastikten yapılırlar. Teknelerin gövde ve güvertelerini inşa etmek için cam elyafıyla karıştırılarak reçine şeklinde; yelken bezi ve halat yapılacaksa iplik halinde kullanılır.


Amerika Birleşik Devletleri’nde bu yapay ipliğin ticari ismi “Dacron’dur. İngiltere’de ve İngiliz Milletler Topluluğu Ülkelerinde Terylene olarak bilinir. Aynı ipliğe Fransa’da Tergal; Japonya’da Tetoron; Rusya’da Lavsan denir.
Dakron kolay kolay çürümeyen, çok dayanıklı bir malzemedir. 13 mm. 3 bükümlü dakron halatın kopma noktası 2.000 kg’dır (Bu değerdeki emniyet katsayısı da yüksektir). Verilen 2.000 kg. değeri, eşdeğer ölçüdeki naylon halattan yaklaşık 225 kg. daha azdır ama naylonun esnek (kopma yükünün %30’unda uzunluğunun %14’ü kadar) olmasına karşılık dakronu esnetmek zordur. Örgülü bir dakron halat aynı yükte ancak %5 kadar uzar. Bu nedenle yelken mandar ve iskotalarında geniş ölçüde dakron kullanılır.


Yelkenli teknede halatlar çok önemlidir, yelkenciler bilirler…
Bir yelkenli tekne donatıldığında (yelken yapmak İçin hazırlandığında), yelkenleri kaldırmak ve ayarlamak için kullanılan bütün halatlar spagetti gibi görünür. Bu makarna, teknenin hareketli donanımının bir parçasıdır. En basit yelkenli teknenin bile birkaç ayar halatı ve her birinin kendi adı vardır, örneğin, yelkenleri direkten yukarı çekmek için kullanılan halata mandar denir.
Başlarken, halatların ne İşe yaradığını anlamak onlara ne dendiğini düşünüp endişelenmekten daha önemlidir. Bu sebeple, yelkene başlarken öğrenmeniz gerek tek halat, ıskotadır – yelken ayarını yapan (yelkenin rüzgâra açısı) ana halat. Ayarını yaptığı yelkenin adını alır örneğin, ana yelken ıskotası ve flok ıskotası.


Rüzgârın şiddetine ve yelkenlerin boyutlarına göre, ana yelken ıskotasını (ve diğer halatların çoğunu) çekmek zor bir görevdir. Çoğu tekne, çok fazla yük taşıyan halatları çekmeyi daha da kolaylaştıran bir palanga ya da dilli makara sistemi kullanır. Böylece, kollarınız yorulduğunda ana yelken ıskotasını dişinizle çekmek zorunda kalmazsınız, tipik ana yelken ıskotası sisteminin de normalde yerleşik bir kilidi bulunur.


Yelkenli bir teknede, rüzgâr yakıtınız ve yelkende motorunuzdur.
Yani gaz pedalı ıskotadır, yani yelkeni çeken ve rüzgârın gücünü kullanan halat.

ANTALYA EKSPRES

Antalya’nın en iyi yerel gazetesi

Antalya EKSPRES Gazetesi 12/12/1983 tarihinde yayın hayatına başladı. Değişmeyen ilkeleri ile aralıksız yayınlanan Antalya Ekspres, tarafsız, özgür ve objektif gazetecilik anlayışını benimseyen cumhuriyetçi, yurtsever, milliyetçi, halkçı ve Atatürkçü bir gazetedir.

Tüm hakları saklıdır. 2017 © Antalya Ekspres