SON HABERLER :
Antalyaspor-Fenerbahçe 1-1 Antalya'da korona denetimi İcradan satılılık 15.894 m2 sera Kumluca'da satılık tarla Manavgat'ta 19 m2 satılık dükkan
Pandemi sürecinde eğitim
Antalya Ekspres

5 Ekim'de tüm dünya öğretmenleri, Dünya Öğretmenler Günü’nü kutlayacaklar. 1994 yılından bu yana, dünya öğretmenlerinin çatı örgütü Eğitim Enternasyonali’nin çağrısıyla 5 Ekim "Dünya Öğretmenler Günü" olarak kutlanır. Türkiye’de Eğitim Enternasyonali’nin tek üyesi olan Eğitim Sen de 5 Ekim’de dünya öğretmenleriyle birlikte olacak. Bu sene Dünya Öğretmenler Günü’nde “Öğretmenler Öncülük Ediyor” teması ile salgın koşullarında eğitim ve öğretmenlerin rolüne dikkat çekeceğiz. Yapacağımız etkinliklerde, salgının ağır koşullarına rağmen öğrencilerinin ellerinden tutmaya çalışan öğretmenlerin tarihsel olarak bu dönemdeki etkilerini ve önemlerini vurgulayacağız. Ne yazık ki pandemi sürecinde öğretmenlik mesleğinin itibarsızlaştırılmasına dönük adımlar atıldı.

Öğretmenlerin örgütlü oldukları sendikalarının görüşlerine, çözüm önerilerine itibar edilmedi ve eğitim alanında büyük bir kaos yaşandı. Türkiye genelinde yaklaşık 18 milyonun üzerinde öğrenci ve 1 milyon 200 bin öğretmenin olduğu düşünüldüğünde, okullara ara verildiği mart ayından buyana, eğitim alanının sorunları elbette ülke gündeminde önemli bir yer oluşturdu. Mart ayından beri yaşadığımız süreç yetersiz olunduğunu gösterdi. Ortak akılla oluşturulmuş, sağlam, kalıcı çözümler üretme yerine, günü kurtarmaya dönük, palyatif, deneme yanılma yöntemi ile sorunlara yaklaşılması eğitimde kaosu daha da artırmıştır. Pandemi sürecinin açığa çıkardığı en çarpıcı gerçek ise eğitimde yaşanan eşitsizlik oldu. Her birey doğarken yasalar önünde eşit olarak doğar. Fakat bu eşitliğin çok sürmediğini, yaşamı deneyimleyerek öğrenmeye başlarız.

Çünkü içine doğduğumuz ailenin sosyo-ekonomik durumu, eğitim düzeyi, yaşam şartları ve lokasyonlar arası eğitime ulaşmada yaşanan dengesizlikler ve olanaksızlıklar aslında bize bu eşitliğin, büyürken sadece yasalar önünde kaldığını gösterir.

Malum Koronavirüs pandemisi birçok alanda etkili hasarlara neden olduğu gibi, aynı oranda eğitime de büyük bir darbe indirdi. Türkiye’de okulların kapatılmasıyla birlikte online eğitim süreci başladı başlamasına ama yine fırsat eşitliği kavramı ailenin sosyo-ekonomik durumundan ve bölgesel imkansızlıklardan kopamadı. Bu sorun aslında sadece Türkiye gerçeği olmaktan öte bir dünya sorunu ve Covid-19 ile alışılması gereken yeni yaşam biçimine uyum aşamasında da yine çözülmesi gereken en büyük sorunlardan biri olarak karşımıza çıkıyor.

Çünkü pandeminin daha ne kadar süreceği öngörülemediği için eğitim sistemindeki bu “acil uzaktan eğitim” planı da işleyişsel anlamda pek yeterli görünmüyor. Öyle ki Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) Covid-19 ile mücadele kapsamında uzaktan eğitime geçilirken dünya genelinde öğrencilerin yarısının bilgisayara erişimi olmadığını duyurmuştu. 826 milyon öğrencinin evinde bilgisayar bulunmadığını açıklayan UNESCO, yanı sıra 1,5 milyar öğrencinin yüzde 43’ünün öğretmenleri ve arkadaşları ile görüşmek ve ders çalışmak için internete erişimi olmadığını ifade etmişti.

Eğer eğitimde fırsat eşitliğinden bahsediliyorsa şayet aslında hep var olan fakat koronavirüs ile birlikte daha da derinleşen dijital uçurum kapatılmaya çalışılmalı. Aksi halde bu sistem sürdürülebilir bir eğitim modeli olamaz.

Eğitimde yaşanan eşitsizliğin bir diğer göstergesi de eğitimin büyük oranda özelleştirilmesi ve kamusal bir hak olan eğitim hakkının ortadan kaldırılarak bu alanın piyasaya açılmasıdır. Bu durum parası olanın yararlanabildiği, olmayanın ise bu haktan yoksun kaldığı bir sistemin dayatılması demektir.

AKP'nin iktidara geldiği dönemde yüzde 2 olan özel okul oranı, bugün yüzde 30'a dayanmıştır.  Teşviklere ve eğitimdeki müfredata ilişkin tartışmaların ardından ailelerin özel okullara yönelimi her yıl daha da artıyor. Bu artışa paralel olarak eğitimdeki eşitsizlik te git gide belirginleşiyor.

5 Ekim gününden itibaren meslek Liselerindeki uygulamalı derslerin yüzyüze yapılacağı bakanlık tarafından açıklandı. Yaşanan sorunlara ise hâlâ geçerli ve kalıcı çözümler üretilmiş değil. Eğitim Sen, çözülmesi gereken acil sorunlara dönük tespitlerini ve çözüm önerilerini bakanlığa iletti. Özellikle yüzyüze eğitimin başladığı sınıflarda ve derslerde eğitim emekçilerinin ve öğrencilerin sağlığını koruyacak adımlar atılmalıdır. Uzaktan eğitimin finansmanı, erişim, teknik altyapı, kullanım süresi, sınavlar, teknik destek ihtiyacı ve öğrencilerin yanında bulunma konularında bakanlığın acil olarak sorunlara çözüm üretmesi gerekmektedir.

Milli Eğitim bakanlığı uzaktan eğitim aracılığı ile öğrencilere katkı sunmaya çalışan öğretmenlerin emeklerinden tasarruf ederek ek ders ücretlerinde kesintiye gitmiştir. Bu tutum öğretmenlerin harcadığı emeği görmezden gelmekten başka bir anlam ifade etmez.

Eğitim-Sen olarak eğitim emekçilerinin ekonomik ve demokratik haklarını savunmakla birlikte eğitim sisteminde yaşanan aksaklıkların ve olumsuzlukların giderilmesi için uyarılarımızı yapıyoruz. Eğitim Emekçileri'nin 5 Ekim (Dünya Öğretmenler Günü’nü kutlarım.

Eğitim Sen Antalya Şube Başkanı Nurettin SÖNMEZ

 

 

ANTALYA EKSPRES

Antalya’nın en iyi yerel gazetesi

Antalya EKSPRES Gazetesi 12/12/1983 tarihinde yayın hayatına başladı. Değişmeyen ilkeleri ile aralıksız yayınlanan Antalya Ekspres, tarafsız, özgür ve objektif gazetecilik anlayışını benimseyen cumhuriyetçi, yurtsever, milliyetçi, halkçı ve Atatürkçü bir gazetedir.

Tüm hakları saklıdır. 2017 © Antalya Ekspres