Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, araç muayene istasyonlarında kredi kartı ile ödeme yapan vatandaşlardan haksız yere komisyon alınmasına sert tepki gösterdi. Gündüz, yasalara aykırı şekilde alınan bu ücretin açıkça bir tüketici hakkı ihlali olduğunu belirterek, vatandaşları Tüketici Hakem Heyetlerine başvurarak haklarını aramaya davet etti.

Neset Gunduz-6

TÜVTÜRK üzerinden araç muayene randevusu alan vatandaşların, veznede ödeme yaparken kredi kartı kullanmaları halinde yüzde 5 oranında ek ücretle karşılaştıklarını ifade eden Gündüz, “Vatandaş aracını muayene ettirmek üzere randevusunu alıyor, belirtilen saatte muayene istasyonuna geliyor ve işlemlerini gerçekleştirmek üzere sıraya giriyor. Sırası geldiğinde ise ödeme kısmına geçiyor ve burada kredi kartı ile ödeme yapması durumunda fişine yansıyan tutarın normalden yüksek olduğunu fark ediyor. Bu farkı sorduğunda ise kendisine, ‘kredi kartı kullandığınız için yüzde 5 oranında bir komisyon alındı’ deniliyor. Ancak bu, hem yasalara hem de tüketici haklarına aykırıdır” dedi.

3C0579B6 58Fa 4Dc5 9F29 43045D2A4B34

‘YASA AÇIK: TÜKETİCİDEN EK ÜCRET ALINAMAZ’
İlgili yasal düzenlemeyi de hatırlatan Gündüz şu ifadelere yer verdi; “5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17. maddesi çok net. Bu maddede, üye iş yerlerinin, kart ile yapılan ödemeler karşılığında kart sahibinden hiçbir şekilde komisyon, ek ücret ya da başka bir isim altında ilave ödeme talep edemeyeceği açıkça belirtiliyor. Yani vatandaş kredi kartı ile ödeme yapmak istediğinde, bu hizmetin karşılığında fazladan bir ücret ödemek zorunda değildir. Bu yasa sadece normal dönemler için değil, indirimli kampanya dönemlerini de kapsamaktadır. Bu nedenle söz konusu uygulama kesinlikle kanunsuzdur.”

‘TÜVTÜRK WEB SİTESİNDE BAŞKA, GERÇEKTE BAŞKA UYGULAMA VAR’
TÜVTÜRK’ün resmi internet sitesinde yer alan açıklamaya da dikkat çeken Gündüz, kurumun kamuoyunu yanıltıcı açıklamalarda bulunduğunu iddia etti. Gündüz, “TÜVTÜRK web sayfasında, kredi kartı ya da banka kartı ile yapılan ödemelerde, muayene ücreti dışında hiçbir ek ücret alınmadığı açıkça belirtilmiş. Ancak fiilen istasyona giden vatandaş, ödeme sırasında bu açıklamanın tam tersini yaşamaktadır. Vatandaşın cebinden haksız yere para çıkıyor ama web sitesinde bu durumun olmadığını söylüyorlar. Şimdi vatandaş kime inanacak? Kurumun internet sitesinde yazan açıklamaya mı, yoksa kendi gözleriyle gördüğü, cebinden çıkan fazla paraya mı? Bu çelişki tüketicinin kafasını karıştırmakta ve güveni sarsmaktadır” dedi.

0Ca5B465 C781 4378 Aa83 7084B1B66Fcb

‘BU HAKSIZLIĞI DURDURABİLİRİZ’
Vatandaşlara bu gibi durumlarda sessiz kalmamaları çağrısında bulunan Gündüz, “Bu bir tüketici hakkı ihlalidir ve hak aramanın en etkili yollarından biri Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruda bulunmaktır. Bu konuda yapılan başvurular sonucunda birçok tüketici, kredi kartı komisyonu adı altında alınan tutarları geri almaya başladı. Bu olumlu gelişmeler devam ettikçe, işletmeler de keyfi ve hukuksuz uygulamalardan vazgeçmek zorunda kalacaklardır. Tüketici birlik olursa bu adaletsizlik sona erecektir” diye konuştu.

‘YETKİLİLER BİRBİRİNDEN HABERSİZ’
Konuya ilişkin yetkililer arasındaki tutarsızlığı da eleştiren Gündüz, “Ülkemizin Ulaştırma Bakanı bile, kamuoyuna açık bir şekilde kredi kartı ile ödeme yapılması durumunda komisyon alınacağını ifade ediyor. Oysa ki aynı hükümetin Ticaret Bakanı’na danışsa, bu uygulamanın tamamen hukuka aykırı olduğunu, tüketicinin korunması gereken bir hak ihlali olduğunu görecektir. Aynı hükümet içinde bile bu konuda fikir birliği yoksa, vatandaş kime güvenecek? Biz her zaman söylüyoruz. Kanun var, hukuk var, peki adalet nerede?” dedi.

Muhabir: AYŞE OKAN SARICA/ÖZEL HABER