GÜNDEM

BES Antalya: Performans dayatması istemiyoruz

Büro Emekçileri Sendikası Antalya Şube Başkanı Devrim Mol, 112 Acil Çağrı Merkezi çalışanlarının yaşadıkları sorunlara dair basın açıklaması yaptı. Mol, performans dayatmasından meslek hastalıklarına, personel yetersizliğinden yıllık izne dair yaşanan birçok probleme değindi

BÜRO Emekçileri Sendikası üyeleri, Antalya’da şube binasında yaptıkları açıklamada 112 Acil Çağrı Merkezi çalışanlarının iş koşullarının iyileştirilmesini talep etti. Sendika adına konuşan Antalya Şube Başkanı Devrim Mol, performans dayatmasına son verilmesini ve çalışanların çalışma koşullarının iyileştirilmesini istediklerini söyledi.

Konunun sadece ekonomi meselesi olmadığını ifade eden Mol, “Siyasi, toplumsal ve kültürel bir neoliberal yönetim anlayışının inşasının, sermayenin, emeğin, devletin ve toplumun yeniden dizayn edildiği dönemdeyiz. Devletin ve toplumun yeniden dizayn edildiği dönemde, devletin bütçesini de şirket gibi planlamak için hükümet; 24/12/2003 tarihinde 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nu yürürlüğe koyarak kamu kurumlarının harcamalarını ‘performans kriterleri’ doğrultusunda planlanmasını kanuni zorunluluk haline getirdiler. Bu nedenle kamu kurumları her yılbaşında ‘performans programlarını’ kamuoyu ile paylaşmaktadır ancak bilimsellikten uzak, bir mantığı olmayan bu programların ne kadar gerçekçi, ne kadar uygulanabilir olduğu hala tartışmalıdır” diye konuştu.

FİZİKİ KOŞULLAR YETERSİZ
112 Acil Çağrı Merkezi hizmet binalarının fiziki olarak yetersiz olduğunu söyleyen Devrim Mol, “Çalışanlar birçok farklı kurumun çağrı birimiyle aynı dar mekânlarda seslerin birbirine karıştığı ve çok fazla bilgisayar kasa fanının yarattığı bitmeyen bir uğultunun olduğu bir ortamda çalışmaktadırlar. Kullanılan programda zaman zaman çökmeler, çağrı aktarmalarda veri kayıpları yaşanmaktadır” dedi.

MESLEKİ HASTALIKLAR
112 Acil Çağrı Merkezi personellerinin çeşitli meslek hastalıklarına da yakalandıklarına değinen Mol, yıpratıcı değişken uyku saatleri, işitme, boğaz ses rahatsızlıkları, uzun saatler sabit hareketsiz oturmaktan kaynaklı fizyolojik ve dolaşım sistemi rahatsızlıkları yaşadıklarını belirtti.  Mol, özellikle gece vardiyalarında yemek ihtiyacının karşılanmadığını ve ihtiyacın kurum dışından siparişlerle sağlıksız bir şekilde karşılandığını ifade etti.

PERSONEL SAYISI AZ
Diğer kurum çağrı yönlendirici personellerinin sayısının yeterli olmaması sebebiyle yığılmaya sebep olduğunu söyleyen Devrim Mol, “Vatandaşın telefonu kapatıp 112 Acil Çağrı Merkezini tekrar aramasına ve çağrı alıcı personellere hakarete varan tepkiler göstermesine sebep olmaktadır. Kâğıt üzerinde 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğüne personel alımı yapılıyor görünse de müdürlüğün birçok personeli başta YİKOB, Valilik ve Kaymakamlıklarda geçici görevlidir. Bakanlığınızın defaatle 112 Acil Çağrı Merkezi personellerinin başka kurumlarda geçici görevlendirilmemesi hususunda talimatı olmasına rağmen bu talimatlar dikkate alınmamakta, konusu vatandaşın can ve mal güvenliği olan bir kurumda personel yetersizliği yaşanmaktadır” ifadelerini kullandı.

TALEPLERİ SIRALADI
Büro Emekçileri Sendikası Antalya Şube Başkanı Devrim Mol, sendika olarak taleplerini ise şu şekilde sıraladı: “Kişi başına düşen çağrı sayısında uluslararası standartlara uyulması, personel sayısının bu standartlara göre belirlenmesi ve 112 Acil Çağrı Merkezi hizmet binalarının fiziki koşullarının bu sayılar üzerinden değerlendirilmesi, gerekli hallerde yeni hizmet binalarına geçilmesi. Diğer kurum çağrı yönlendirici personel sayısının arttırılması. Çalışma salonlarındaki gürültü ve manyetik kirlilik ölçümlerinin ilgili kurumlarca yapılıp raporlanması ve personelle de paylaşılması, gürültü ve manyetik kirliliğe karşı önlemler alınması, daha geniş salonlarda hizmet verilmesi ve büyük gürültü kaynağı olan bilgisayar kasalarının çalışma ortamından kaldırıldığı bir teknik düzenlemeye gidilmesi. Kullanılan programda yaşanan sorunların ivedilikle çözülmesi. Meslek hastalıklarına yol uçan koşulların mümkün mertebe iyileştirilmesi, önleyici rutin sağlık kontrollerinin yapılması. İşyerlerinde personel sağlığını takip eden hekim bulundurulması. Vardiya sistemine uygun bir yemek düzenine geçilmesi. 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüklerinin teşkilat yapılanmasının İl Müdürlüğü olarak belirlenmesi, müdürlüğün idari konumunun güçlendirilmesi. Hizmet binasının güvenliğinden sorumlu polis, güvenlik ve koruma memurları hariç, Emniyet ve Jandarma çağrı birimlerinde görevli personellerin 112 Acil Çağrı Merkezi içinde silah taşımaması. Başka kurumlara yapılan geçici görevlendirmelerin iptali, 112 Acil Çağrı Merkezinin personel havuzu olarak görülmesinin engellenmesi, verilen talimatların akıbetinin sorulması ve uygulatılması.”

‘İZİNLERİN KULLANIMI SIKINTILI’
Çalışanların hafta tatili ve resmi tatiller konusunda da problemler yaşadığını söyleyen Mol, çoğunlukla 12/48 saat vardiya sistemiyle doğal olarak hafta tatili ve resmi tatiller olmadan çalışan personellerin, personel yetersizliği sebebiyle özellikle yaz aylarında yıllık izin kullanmakta sıkıntı yaşadıklarını söyledi. Mol, “Personeller nöbet değişimi gibi vardiya aralarını kısaltan yıpratıcı yollara başvurmakta. Hizmet performansının artışı, zaten yetersiz sayıda yoğun çalışan mevcut personellerin daha fazla çalışmasıyla değil; iş ortamındaki uygun fiziki koşullara, yeterli personel tahsisine ve işyerlerindeki çalışma barışı ve huzuru sağlamaya yönelik yapılacak idari düzenlemelerle mümkündür. Tüm bu sorunların giderilmesi için 28 Ağustos 2023 tarihinde İçişleri Bakanlığı’na resmi yazı yazdık. Özellikle 112 Acil Çağrı Merkezi emekçilerine ve kamuoyunun bilgilerine saygılarımızla arz ederiz” dedi. HABER/GAZİ KARATAŞ