Çarşı pazar karıştı!

Ağustos'u uğurlarken, mevsim sonu indirimli satışlarda çarşı Pazar daha bi'şenlendi sanki. Vitrinlerde sergilenen ürün fiyatları neredeyse manavdaki meyve fiyatlarıyla başa baş. Hal böyle olunca da, giyim kuşam mağazalarında insan sirkülasyonu yoğun. Ama benim bi'türlü işin içinden çıkamadığım, 'mevsim sonu indirim' kavramı. Zira firmalar, mevsimin başlamasının dördüncü haftasına, vitrinlerini indirimli satış duyurularıyla donatıyor. Mevsim bitiyor bu kez indirimin adı mevsim sonu indirimli satışlar oluyor. Anlamakta zorlanıyoruz arkadaş, sezon başındaki aldatıcı indirim miydi? Etiket oyunu muydu? Hadi biraz şeytanın avukatlığını yapalım.

***

Caddelerde beş on dakika yürüyün, giyim mağazalarında, ayakkabıcılarda marka olsun olmasın tüm ürün satışlarda mevsim sonu indirim var. Ehh zamanıdır diyorsunuz. Amma velakin, aralarında marka ürün satan çoğu firma, mevsim sonu indirimli satışları, neredeyse sezonun başında başlatmışlardı zaten. Özellikle de AVM'lerdeki mağazalar, kapılarının girişine koydukları tabelalar ile yüzde 30 ile yüzde 50'lere varan indirimli satışların duyurularını yapıyor tüketicinin gözünü boyuyordu. Eee, şimdiki mevsim sonu indirimi ne? İndirimin indirimi mi? Karekökü falan gibi.

***

Ama şimdilerde yapılan indirim oyunu 'bir alana ikincisi bedava' veya yüzde bilmem kaç indirim avantajları sunuyor. Tüketici açısından cazip mi, elbette cazip. Sorgulanması gereken indirimdeki ürünün gerçek fiyatı nedir? Yapılan indirim, etiket oyunu mu? Resmi indirim mi? Yetkili kurumların da bu zamanlı zamansız indirimlerden indirimlerden muzdarip olduğu ilgililerce belirtiliyor. Ve alınan önlemlere karşın, bazı firmaların indirimli satışlarda ısrarcı olmalarının da sıkıntı yarattığı söyleniyor. Anlaşılan o ki, 'serbest piyasa ekonomisi' söz dinlemiyor.

***

İndirimler ciddiyetten uzak mı, etiket oyunu mu pek bilinmiyor ancak, çarşı pazar şenleniyor, şenlenirken de az biraz karışıyor gibi. Zira vatandaşa göre, indirimli satışlar adı altında ürünlerin üzerine konulan fiyat etiketleri, pek de inandırıcı değil. Aldatıcı indirim veya etiket oyunu adı her neyse, sezon sonu indirim amacı dışına çıkıyor. Buradan anladığımız bu. Bir başıboşluk var devam eden. Veya. Veyası da, indirimlerin ticari ciddiyetten uzak olması. Tüketicinin kandırılması. İndirim denilip, ürünün gerçek fiyatı kamufle edilse de göz boyuyor işte.