Vatandaşın başına bela olan, her seferinde yeni bir yöntem bulup binlerce kişiyi kandıran dolandırıcılar içim nihayet dijital mecraları da kapsayan geniş çaplı bir düzenleme yürürlüğe girdi. Adalet Bakanlığı’nca hazırlanan 10. Yargı Paketi’yle bilişim sistemi üzerinden hırsızlık ve dolandırıcılık suçlarına engel olmak için bir dizi düzenleme yapıldı.
Yapılan düzenleme kapsamında, bilişim suçlarında kullanıldığı tespit edilen mobil telefon hattı (GSM) hâkim kararıyla kesilecek. Dolandırıcıların hesapları banka veya savcı talimatıyla üç güne kadar askıya alınacak.
Ayrıca, GSM hattını bir başkasının kullanımına veren kişiye 5 bin lira idari para cezası uygulanacak. Abonelik kayıtları belli aralıklarla güncellenecek. Güncellenme yapmayan operatörlere, güncellenmeyen abone başına 20 bin lira idari para cezası verilecek.
BİR KİŞİ EN FAZLA 3 HAT ALABİLECEK
Yargı paketinde vatandaşları da ilgilendiren bir çok nokta bulunuyor. Yeni düzenlemeye göre, GSM aboneliği ancak elektronik kimlik doğrulama kabiliyetine haiz çipli kimlik belgeleri ile yapılabilecek. Bunun yanında, bir telefon cihazında en fazla üç farklı GSM hattı kullanabilecek. Bir Türk vatandaşı en fazla üç, yabancı uyruklu bir şahıs ise en fazla bir GSM hattına sahip olabilecek.
Son olarak elektronik ödeme kuruluşlarının müşterilerinin kimliğini fotoğraf, yüz tanıma veya parmak izi gibi biyometrik yöntemlerle belirlemeleri şartıyla hesap açmaları düzenlemesi yapılacak.
İSABETLİ BULUYORUM
Konu ile alakalı Ekspres’e konuşan Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Yeni gelen yargı paketinde cep telefonu ve dijital mecra düzenlemesini oldukça isabetli buluyorum. Zaten dijital bir dünyada yaşamaya başladık. Dolandırıcılıklar da dijital cihazlar üzerinden yapılıyor artık. Bu noktada devletin bir adım atması gerekiyordu. Zira devlet ve kanunlar tüketiciyi korumakla yükümlüdür” dedi.
ARTIK BANKA DA OPERATÖR DE SORUMLU
Yaşanan dolandırıcılık vakalarında bankaların da cep telefonu operatörlerinin de kendini savunduğunu hatırlatan Neşet Gündüz, “Vatandaşa bankadan geliyor gibi gözüken bir mesaj geliyor. Vatandaş mesaja tıkladığında, dolandırıcılar tarafından banka hesabına erişim sağlanıyor. Bu noktada banka kendini savunuyor. ‘Mesajı atan biz değildik’ diyor. GSM operatörü de aynı savunmayı yaparak ‘bizim bir payımız veya dahilimiz’ yok diyor. Yeni gelen yargı paketinde, mahkeme de bankalara ve GSM operatörlerine ‘o zaman ona göre yazılım kullanın’ diyor. Bu durumda hem operatör hem banka bu noktada dolandırıcılıktan sorumlu oluyor. Bu anlamda yargı paketinin yararlı olduğu kanısındayım” dedi.
TÜKETİCİ SAVUNMANIN EN SONUNDADIR
Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Tüketici savunma mekanizmasında her zaman en sondadır. Vatandaşında bunları bilmesi lazım. Tüketicinin korunması için dolandırıcıların engellenmesi için cep telefonu hattı sahipliğindeki düzenlemeler ile dijital mecralardaki yasaların yeniden düzenlenmesinin yerinde olduğunu düşünüyorum. Unutulmamalı ki, kanunlar ve kurallar tüketiciyi korumak zorundadır” diye konuştu.