ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, Millî Eğitim Bakanlığı’nın her yıl tartışmalara neden olan proje okullarına öğretmen ve yönetici görevlendirme sonuçları 2025 yılı itibarıyla bir kez daha gündemde. Eğitim Sen Antalya Şubesi, atamalarda liyakat ilkesinin hiçe sayıldığını belirterek, söz konusu uygulamaların kamu yararı ve eğitimde adalet anlayışıyla bağdaşmadığını vurgularken sendika, siyasi kadrolaşmaya olanak tanıyan sistemin derhal değiştirilmesi gerektiğini ifade etti.
SİYASAL KADROLAŞMAYA SON VERİLMELİ
Eğitim Sen Antalya Şubesi Yürütme Kurulu tarafından yapılan açıklamada, proje okullarına yapılan 2025 yılı öğretmen ve yönetici atamalarında, geçmiş yıllarda olduğu gibi bu yıl da şeffaflık ve liyakat ilkelerinin gözetilmediği ifade edildi. Atama sürecinde somut ve ölçülebilir kriterler yerine, tamamen siyasi ve idari takdirin belirleyici olduğuna dikkat çekilen açıklamada, eğitimde eşitlik ve adaletin zedelendiği belirtildi. Yüzlerce nitelikli öğretmenin “Bakanlık takdiri” gerekçesiyle dışarda bırakıldığına değinen Eğitim Sen, bu uygulamanın sadece bireysel mağduriyet yaratmadığını, aynı zamanda eğitimin niteliğini doğrudan etkilediğini vurguladı. Şube Yönetim Kurulu tarafından yapılan basın açıklamasının devamındaysa, “Millî Eğitim Bakanlığına (MEB) Bağlı Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumlarına Öğretmen Atama ve Yönetici Görevlendirme sonuçları açıklanmıştır. 2025 yılı atamaları tıpkı geçmiş yıllarda olduğu gibi yine şeffaflıktan uzak ve liyakat ilkesini hiçe sayan bir anlayışla gerçekleştirilmiştir. Proje okullarına yapılan atamalarda süreç; somut, ölçülebilir ve nesnel hiçbir kritere dayanmamakta; tamamen siyasi ve idari takdirle şekillenmektedir. Bakanlık; herhangi bir kriter ilanı yapmadan, kıdem, hizmet puanı ya da mesleki yeterlilik gibi objektif göstergelere bakmadan, istediği öğretmeni ya da eğitim yöneticisini proje okullarına atayabilmektedir. Bu uygulama, yıllardır eğitimde adalet ve hakkaniyet duygusunu ciddi anlamda zedelemekte; emek, birikim ve mesleki yetkinlik yok sayılmaktadır” denildi. “Proje okullarında öğretmen ve yönetici atamaları uzun süredir siyasi sadakatin belirleyici olduğu bilinmektedir” denilen açıklamada “Mülakat gibi denetime kapalı uygulamalar, yandaş sendikalara mensup olanlara sağlanan ayrıcalıklar ve hakkaniyetsizlik, öğretmen atamalarını ve eğitim yöneticiliği görevlendirmelerini proje okullarına yönelik açık bir siyasi kadrolaşma aracına dönüştürmüştür. 2025 yılı atamaları da bu tabloyu değiştirmemiştir. Yüzlerce nitelikli ve deneyimli öğretmen ve eğitim yöneticisi hak ettikleri halde “Bakanlık takdiri” sonucunda proje okullarına atanmamıştır. Bu durum, sadece kişisel mağduriyetler yaratmakla kalmamakta; aynı zamanda eğitimin niteliğini doğrudan etkilemektedir. Eğitim Sen’in, proje okulları uygulamasına ilk günden itibaren neden karşı çıktığı yapılan son atamalar sonucunda bugün çok daha iyi anlaşılmaktadır. Atama yetkilerinin Bakanlık onayına bağlandığı mevcut sistem, liyakati tamamen ortadan kaldırmış; öğretmen ve yönetici atamalarını siyasal ve sendikal yakınlık zeminine indirgemiştir. Sendikamızın bu çarpık duruma yönelik hiçbir itirazı dikkate alınmamış; taleplerimiz ise yanıtsız bırakılmıştır. Atamalarda mesleki kıdem, hizmet süresi, akademik yeterlilik ve performans gibi nesnel kriterlerin olmaması, bu uygulamanın keyfiliğini gözler önüne sermektedir. Bu uygulamalar, kamu yönetimi ilkelerine, hukuka ve kamu yararına açıkça aykırıdır” ifadeleri kullanıldı.