Başkan Neşet Gündüz, 15 Mart 1985 tarihinde Birleşmiş Milletler tarafından ilan edilen Tüketici Evrensel Bildirgesi'ne atıfta bulunarak, her yıl 15-21 Mart tarihlerinin ‘Tüketiciyi Koruma Haftası’ olarak kutlandığını hatırlattı. Gündüz, tüketicilerin piyasa ilişkilerindeki karmaşa ve bilgi eksiklikleri nedeniyle çoğu zaman zayıf taraf konumunda olduğunu vurguladı.
‘BİLİNÇLİ ALIŞVERİŞ İÇİN HUKUKİ DESTEK ŞART’
Tüketicilerin alışveriş öncesinde ihtiyaçlarını doğru şekilde belirleyebilmeleri ve karşılaştıkları olumsuzlukları çözebilecek hukuki mekanizmalara erişebilmeleri gerektiğini belirten Gündüz, “Yoğun bilgi akışı ve karmaşık piyasa ilişkileri içerisinde, ürün ve hizmetlerin niteliği konusunda tam bilgi sahibi olamayan tüketiciler, kuşkusuz piyasanın zayıf tarafını oluşturur. Bu nedenle, tüketicilerin hem alışveriş öncesinde kendileri için yeterli ve gerekli olanı seçebilmeleri hem de alışveriş sonrasında karşılaştıkları olumsuzlukları çözebilecek hukuki mekanizmalara sahip olmaları, devletin en önemli görevlerinden biridir. Tüketicilerin geniş hakları bulunmaktadır. Ulusal, yerel ve yazılı medyalar aracılığıyla tüketiciler sürekli olarak uyarılmakta ve bilgilendirilmektedir. Ancak yine de istenilen seviyeye henüz ulaşılabilmiş değildir” dedi.
TÜKETİCİ HAKLARI VE ÇÖZÜM YOLLARI
Anayasa ve Tüketiciyi Koruma Kanunu'na dayanarak tüketicilerin haklarının güvence altına alındığını vurgulayan Gündüz şu ifadelere yer verdi; “Anayasa'nın 172. maddesi ve 6502 sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu ve Yönetmelikleri, temel düzenlemeleri sağlamaktadır. Ancak gelişen teknoloji ve değişen koşullar, sürekli olarak yeni düzenlemelere ihtiyaç duyulmasına yol açmaktadır. Tüketiciler, çeşitli hak ihlallerine uğrayabilirler. Bu durumda hak arayışında başvurabilecekleri çeşitli yollar mevcuttur. Bunlardan biri ve en önemlisi, tüketici derneklerine başvurarak hak arama yolları ve çözüm noktaları hakkında bilgi edinmektir. Ayrıca hakem heyetleri, Tüketici Mahkemeleri ve kurumsal şikayet ve ihbar yolları da kullanılabilir. En hızlı ve kolay çözüm yollarından biri ise ALO 175 Tüketici Hakları İhbar Hattı ve ALO 174 Gıda Denetim Hattı’dır. Bunun yanında, mobil uygulamalar üzerinden de hiçbir ücret ödemeden hakkımızı arayabiliriz.”
‘KONTROL ET, HAKKINI ARA!’
Tüketicilerin aldıkları ürün ve hizmetlerin kullanım kılavuzları, garanti belgeleri, son kullanım tarihleri ve gramajlarını mutlaka kontrol etmeleri gerektiğini vurgulayan Gündüz, “Bilinçli bir tüketici, hakkını arayabilen bir tüketici olmalıdır. Bunun yanı sıra, kanunlarımızın caydırıcı bir etkisi olmalı ve hak arayan kişinin vicdanen rahatlaması sağlanmalıdır. Zira kanunlar, insanların huzur ve ruh sağlığı için vardır. Yediğimiz, içtiğimiz, kullandığımız ve aldığımız hizmetlerin kullanım kılavuzlarını, garanti belgelerini, son kullanım tarihlerinin yanı sıra gramajlarını da mutlaka kontrol etmeliyiz. İhlallerle karşılaştığımızda ise hak arama yollarında tereddüt etmemeliyiz” diye konuştu.