İflas milat olmalı

Thomas Cook'un iflası hiç kimsenin yıkılmaz olmadığını bir kez daha gösterdi.

Dünya devi, tur operatörlüğünün dünyadaki öncüsü Thomas Cook da kepenkleri indirmek zorunda kaldı.

Thomas Cook iflas ederken partnerlerine büyük zarar verdi.

Firmanın 1.5 milyar sterlin borcu olduğu biliniyor.

Çinli Fosun firması Thomas Cook'u satın almak için 900 milyon sterlin verdi. Ancak bu para Thomas Cook'u kurtarmaya yetmiyordu. En az 1.1milyar sterlin gerekiyordu.

Bunun üzerine Thomas Cook, İngiltere hükümetine başvurarak 200 milyon sterlinlik destek istedi.

İngiliz hükümeti ise 'hükümetin işi tur operatörünü kurtarmak değil' diyerek kapıları kapattı.

Şirketin yetkilileri çareyi iflasını açıklamada buldu ve iflas ederek 178 yıllık yaşamına son verdi. İngiliz hükümeti iflas eden şirkete kayyum atadı.

İflas ederken şirketin dünyanın çeşitli destinasyonlarında 200 bin civarında müşterisi tatil yapıyordu. Bunun 43 bini Türkiye'deydi.

Türkiye'de tatilde olanlarda sorun yok. Ancak Thomas Cook'un otellere borcu ne olacak? O belli değil.

Söylentilere göre Thomas Cook'un sadece Türkiye'deki otellere borcu yaklaşık 100 milyon sterlin.

Bu oldukça büyük bir para.

Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı ise, Thomas Cook yüzünden maddi kayba uğrayan iş yerlerine kredi desteği verileceğini açıkladı.

Peki kredi desteği zararlarını telafi edecek mi? Hayır. Sadece nakit sıkıntısı varsa işletmeyi bu kredi rahatlatır.

Görünen şu ki oteller bu zararı hanelerine yazacak.

Ünlü bir Alman işadamı 'Ben güvenimi kaybetmektense para kaybetmeyi tercih ederim' demişti. Thomas Cookiflas ederek turizm hem güven hem para kaybetti.

Tatilci artık tur operatörlerine karşı daha dikkatli olacak. Seyahat sigortası olmayan ülkeler seyahat sigortası getirmek zorunda kalacak. Oteller müşteri gelmeden parasını isteyecek. Parasını alamadığı müşteriyi otele kabul etmeyecek.

Artık Thomas Cook'un iflası bir milat olmalı.

'Ben müşteriyi gönderiyorum. Parasını sonra öderim' devri bitmeli.

Tur operatörleri ve acenteler müşterilerden tatil paralarını peşin alıyorlar ama otellere paralarını geç ödüyorlar.

Son yıllarda bazı tur operatörleri otellere peşin ödeme yaparak hem oda garantisini alıyor hem de daha ucuza otel odasını satın alıyor.

Bu durum hem otelci hem de tur operatörü açısından karlı bir durum. Tek sıkıntı tur operatörü hedeflediği rakamlara ulaşamazsa parayı peşin ödediği için birçok odası boş kalabiliyor. Bunu da paket tur fiyatlarını düşürerek, kampanyalar yaparak aşmaya çalışıyorlar.

Oteller ise parasını peşin aldığı için önünü görebiliyor. Ona göre eksikliklerini gideriyorlar.

Thomas Cook'un iflası bu durumu yaygınlaştıracaktır. Tur operatörleri ya peşin ödeyecek ya da müşteri otele girmeden ücretini gönderecek.

Yoksa bu ani iflaslar karşısında tedbirini almayanlar hep zarar edecek.

Ondan sonra hükümetten destek bekleyecekler.