GÜNDEM

Kredi kartında aidat uyarısı

Bankaların, kredi kartlarından aidat alma hakkının olmadığını söyleyen Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, tüketicilerin uyanık davranmasını, kart başvurusu esnasında aidatsız kredi kartı istediklerini belirtmesi gerektiğini söyledi

SON zamanlarda kredi kartından aidat alımları sık sık konuşulmaya başlandı. Peki, bankaların kredi kartından aidat alması yasal mı? Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, kredi kartı aidatlarına dair açıklamalarda bulundu. Gündüz, “Bizlere sürekli gelen şikâyetler arasında yer alıyor. Bankalar sizden kart aidatı isteyemezler. Bu konuda İstanbul Anadolu Yakası 3’üncü Tüketici Mahkemesi, tüm kart kullanıcılarını ve tüketici hakem heyetlerini bağlayacak önemli bir karara imza atmıştır. Aynı şekilde Yargıtay 13’üncü Hukuk Dairesi’nin 2013 tarihli kararı uyarınca tüketiciden zorunlu masraflarının istenebileceği ancak yıllık kart ücretinin zorunlu gider olmadığını hükmetmiştir” dedi.

‘BANKALAR KENDİNDE BU HAKKI GÖRÜYOR’

Bankaların aidat konusuna bakış açısını değerlendiren Gündüz, “Bankalar, ücretsiz kredi kart seçeneği olmasına karşın müşterinin böyle bir talepte bulunmadığı, müşterinin ayrıca yıllardır kredi kart aidatı ödediği, aidat nedeniyle kredi kartının kapatılmasını istemediği, müşterinin kartla nakit ödemesiz harcama yapabilme taksitlendirme bonus ve mil kazanma gibi birçok hizmetlerden yararlandığı ve bu kart avantajları nedeniyle de aidat bedelinin hakkaniyet gereği olduğu gibi savunma yapıyor. Bu savunma insan aklıyla adeta alay etmekten başka bir şey değildir” ifadelerini kullandı.

‘TÜKETİCİ PES ETMESİN’

Bankaların tüketiciye kredi kart verirken seçim hakkını anlatması gerektiğini söyleyen Gündüz, “Bankalar tüketiciye seçme hakkını anlatmıyor. Tüketicilerimiz biraz uyanık olursa aidatsız kredi kartı kartını alabilir. Aildatlı kart ile aynı hizmet alınıyor. Hakem heyetlerine de sesleniyoruz, bazı tüketici hakem heyetleri yasal mevzuata aykırı olarak tüketici aleyhine karar da verebiliyor. Yani ‘tüketicinin seçimlik hakkı var, kullanılabilir’ diye şikayetleri geri çevirmesin. Tüketicinin karara itiraz ederek mahkemeye taşıması mümkün ama genellikle tüketiciler dava açarken yatırılması istenen ‘gider avansı’, ‘avukat ile takip edilmesi’ gibi nedenlerle itiraz davası açamıyor. Birçok tüketici bana gelip, ‘Dava açmayacağım ama görevi kötüye kullanma suçundan Cumhuriyet Savcılığı’na şikâyet edeceğim ama buradan da umudumuz yok çünkü savcılık takipsizlik kararı verecek’ diyorlar. Hukuk arayışımız gerçekten Türkiye'de çok zor. Hukuk ‘arama’, adalet ‘isteme’ denilmektedir. Tüketicilerimiz pes etmesin, hakkını aramayı bırakmasın. Hakem heyetindeki tüm üyelere, Tüketici Mahkemesi ve Yargıtay’ın kararlarını emsal almaları gerektiğini söylüyoruz” diye konuştu.

‘TEK TEK MÜCADELE OLMAZ, HUKUKİ DÜZENLEME ŞART’

Yeni bir düzenleme yapılması gerektiğini, tüketicilerin tek olarak değil, kamu olarak dava açılmasından yana olduklarını söyleyen Gündüz, “Ahmet, Mehmet, Ayşe tek başına mı mücadele edecek? Nerede kaldı tüketici hukuku? Nerede kaldı anayasanın 172’nci maddesi?  Vatandaşlar arasındaki eşitlik ilkesine dayanarak burada savunmanın son halkası olan tüketicilerin devlet tarafından, kanunlar tarafından korunması lazım. Herkes tek tek mücadele ederse, banka 100 bin kişide 5 kişi itiraz etmişse itiraz edenlerin parasını verir geçer gider. Devletin bu konularda yeni bir hukuki düzenleme ve yönetmelik yapması gerektiğine inanıyoruz” dedi. ÖZEL HABER/ÇİĞDEM KORKAN