GÜNDEM

Meslek liseleri hayal kırıklığı yarattı

YKS yerleştirme sonuçları açıklandı. Yerleşen öğrenci sayısı ve başarı sıralaması rakamları ise iç açıcı değil. Konuya ilişkin bir açıklama yapan Eğitim İş Antalya Şube Başkanı Sadık Acar, “Sınava odaklı eğitim sistemi bir kez daha göstermiştir ki; eğitsel anlamda öğrencilerimizin kazanımları her geçen gün azalmakta, bu da öğrencilerin üniversiteye girişte başarısızlıklar yaşamalarına yol açmaktadır” dedi

Milyonlarca üniversite öğrencisi adayının merakla beklediği 2024 YKS yerleştirme sonuçları açıklandı. Ancak elde edilen verilere göre öğrencilerin başarı sıralaması ve yerleşen öğrenci sayısındaki gözle görülür düşüş ise dikkatlerden kaçmadı. Özellikle İmam hatip lisesi ve meslek lisesi öğrencilerinin üniversiteye yerleşme noktasında diğer okullara nazaran daha başarısız olduğu gözlemlendi. Konuyla ilgili konuşan Eğitim İş Sendikası Antalya Şube Başkanı Sadık Acar, “YÖK’ün yapmış olduğu kontenjan daraltması ve ikinci öğretimlerin kapatılması geçmiş yıllara göre kontenjandaki azalmayı açıkça göstermektedir. Ancak buna rağmen yerleşen kişi sayısının azalması ve boş kontenjan sayısının geçmiş yıllara göre fazla olması eğitim niteliğindeki düşüşün devam ettiğini ortaya koymaktadır” ifadelerini kullandı. 

EĞİTİM SİSTEMİ KÜME DÜŞTÜ

Zamanla zorunlu eğitim sürecindeki kalitenin giderek düştüğünü ve sınava yönelik eğitimin öğrencilere bir şey katmadığını belirten Acar, “Her sınav dönemi sonrasında ortaya çıkan tabloya paralel olarak, çeşitli eşitsizliklerin varlığı ve bunların giderilmediği gerçeği 2024 yılında da karşımızda durmaktadır. Çok sayıda kontenjanın boş kalması, meslek liseli öğrencilerin başarı düzeylerinin bu sınavlarda en alt sıralarda yer alması, hükümetin sözde gözdesi İHL (İmam Hatip Liseleri)’nin başarı ortalamasının düşüklüğü bu sınava da damgasını vurmuştur. Sınava odaklı eğitim sistemi bir kez daha göstermiştir ki; eğitsel anlamda öğrencilerimizin kazanımları her geçen gün azalmakta, bu da öğrencilerin üniversiteye girişte başarısızlıklar yaşamalarına yol açmaktadır. Bu anlamda sınavlarda başarısız olan aslında öğrenciler değil, AKP iktidarı ile küme düşen eğitim sistemi ve bizzat Millî Eğitim Bakanlığı’dır. Eğitim politikaları konusunda iktidarın ve eğitimden sorumlu kurumların, görevlerini yerine getiremedikleri ortadadır. AKP iktidarı döneminde orta öğretim iflas etmiş, başarı oranı yüksek olan köklü okullarımız, proje okulu adı altında sınıflandırılarak başta öğretmen kadrosu olmak üzere her açıdan içleri boşaltılmış, devlet liseleri sadece diploma alınan kurumlar haline getirilmiştir. Sınav sisteminde ve müfredatta yazboz tahtası gibi yapılan değişiklikler ortaöğretimdeki çöküşü hızlandırmıştır. Eğitimin piyasalaştırılması ve ticarileştirilmesi, eşitsizlikleri giderek daha da derinleştirmektedir. Siyasi iktidarın, öznesi insan olan ve öğrenci ile öğretmeni en iyi şartlarda bir araya getirmesi gereken eğitim sistemini, kendi ideolojik görüşüne göre düzenlemesi önümüzdeki yıllarda yaşanan felaketi daha da derinleştirecektir. Bugün, eğitimdeki başarısızlığın çözümü için tüm paydaşların görüşü alınarak hazırlanacak, bilimsel düşünmeye ve üretmeye dayalı, her öğrencinin kendi ilgi ve becerisi doğrultusunda hangi alanda okuyacağını kendisinin belirleyeceği bir eğitim sisteminin gerekliliği kaçınılmaz hale gelmiştir. Eğitim-İş’in yıllardır mücadelesini verdiği kamusal, parasız, bilimsel ve laik eğitim hakkından tüm yurttaşlarımızın yararlanabilmesi mutlaka sağlanmalıdır” dedi.