ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, son günlerde şehirlerarası yolcu otobüslerinin trafik kazaları ile ilgili gündeme gelmesi güvenlik sorununu gündeme getirdi. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkan Yardımcısı ve Önceki Dönem Antalya Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Ali Rıza Yeniçıktı, personel eksikliğine dikkat çekti.
HAFTALIK SAATLERİNİ İKİ SEFERDE TAMAMLIYORLAR
Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkan Yardımcısı Ali Rıza Yeniçıktı, şehirlerarası otobüs terminaline günlük 20 bin yolcu inerken otobüs firmalarındaki yetersiz personel ve şoför nedeniyle artan iş yüküne dikkat çekti. Ali Rıza Yeniçıktı “Yaz dönemiyle birlikte Türkiye’nin her yerinden direkt olarak Antalya’ya birçok firma seferde düzenliyor. Kısa mesafelerde şoförler adeta ring seferi yapar gibi sefer yaparken yer yer 30 saati bulan otobüs seferlerine ise yalnızca 2 şoförle yola çıkılıyor. Özellikle uzun seferlerde en az 3 şoförle yola çıkması gereken firmalar bunu yapmayarak farklı yollara başvuruyor. Yasal olarak uzun yol şoförleri 24 saat içerisinde en fazla 9 saat araç kullanmaları hakkına sahip ayrıca bir hafta içerisinde 56 saat, iki hafta içindeyse 90 saat araç kullanma hakları bulunuyor. Uzun mesafe gidilen seferlerde şoförler haftalık mesaileri neredeyse 2 seferde tamamlamış oluyor. Bu da yasal sürelerin çok ama çok üstüne çıkılmasına ve kazaları da kaçınılmaz kılıyor” dedi.
TEDBİR İSTEDİ
Şehirlerarası otobüslerin belirli bir yaştan sonra daha sıkı denetlenerek araç bakım kontrollerinin de yapılması ve her otogarda bir ilk yardım merkezinin de kurulmasının zorunluluk haline getirilmesi gerektiğini de ifade eden Yeniçıktı, “Uzun yol şoförleri mobing ve ekonomik gerekçeler nedeniyle yasal sürelerin üzerinde çalışmasının önüne geçmek ve yolcularında can güvenliği için her sefer öncesinde şoförlerin sağlık kontrollerinden geçirilmesi gerekiyor. Her ne kadar trafik denetimlerinde yasal olarak takograf cihazında her şey kurallara uysa da uygulama da durumun farklı olması nedeniyle bu tedbirlerin alınması hayati önem taşımaktadır. Otobüsü ne ehliyet ne de takograf cihazı kullanıyor. Şoförlerin genel sağlığının yanı sıra sefer öncesi ve sonrasında ki anlık durumunun da takip edilmesi gerekmektedir. Şoförlerin, otogarlardan çıkış yapmadan önce trafik çıkışı almaya gittiğinde yalnızca evrak teslim edip almaktan ziyade otogar içinde kurulacak sağlık kuruluşuna giderek ön sağlık taramasından geçmesi ve alkol muayenesini de olması gerekiyor” ifadelerini kullandı.