GÜNDEM

Şoför olmazsa kim taşıyacak?

Antalya'da turizmde rekorlar kırılırken turizm sektöründe çalışacak nitelikli ve kalifiye eleman sorununa dikkat çeken sektör temsilcileri, sorunun göz ardı edildiğini dikkat çekiyor

Antalya Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre; geçtiğimiz yıla göre önemli bir artışla yılbaşından bu yana kente gelen turist sayısını yüzde 20 artarak 1 milyon 750 bine ulaşsa da, Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Ali Rıza Yeniçıktı, sektörde çalışacak şoför eksikliğinin olduğunu ifade ederek, “Şoför olmazsa kente gelecek milyonlarca turisti kim taşıyacak? Bu alandaki sorun hala görünmezden geliniyor” dedi.

TURİZM BİR BÜTÜNDÜR
Turizm sektörünün yalnızca otellerin kalitesiyle ölçülemeyeceğini söyleyen Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Ali Rıza Yeniçıktı, “Turizm bir bütündür. Yalnızca otellerdeki kaliteyle ölçülemez. Çarklardan biri bozulursa bu bütün sistemi etkiler ve kaliteyi de düşürür” dedi. Turizm sektöründeki kalifiyeli ve nitelikli eleman sorunun artan turist sayısıyla beraber paralel olarak ilerlediğini belirten Başkan Yeniçıktı sözlerine, “Her artış yeni ihtiyaçları da beraberinde getiriyor ama buna yönelik bir düzenleme veya planlama yok. Eğer Türkiye turizmde kalıcı ve istikrarlı bir şekilde büyümek istiyorsa sektörün ağı işini yapan, turistlerle direkt iletişim halinde olan turizm çalışanlarına yönelikte bir standardının olması gerekiyor” dedi.

ARTAN DÖVİZ KALİTEYİ DÜŞÜRDÜ
Sezonun açılmasıyla birlikte farklı mesleklerden çok sayı da kişinin bu alana yönlendiğini de söyleyen Başkan Yeniçıktı, “Bu işi meslek edinmiş ve hayatını turizm şoförlüğünden kazanan kişi sayısında her geçen gün bir azalma yaşanırken bir de bunun tam tersi bir durum yaşanıyor. Avukat, öğretmen, tesisatçı, taksici ve aklınıza başka hangi meslek geliyorsa bu alanlardaki insanlar sezonla birlikte ‘ek gelir’ adına bu işe giriyor. Buradaki motivasyonları ise turistten alacakları döviz cinsinden bahşiş oluyor. Bunu bilen oteller ve acentalarda maalesef buna çanak tutmaktadırlar. Bu nedenle gerçek turizm şoförleri de “asgari ücrete” mahkûm edilmiş durumdalar. Asıl gelir verilen maaş değil “turistten ne koparabilirsen” mantığı olduğu için otel ve acente sahiplerinde, şoförün nitelikli ve kafiliyeli olması değil asgari ücreti kabul edecek, minibüs ve otobüs kullanacak bir ehliyet olması yeterli oluyor. Düşük maaş, artan döviz ve adeta zorla bahşiş talepleri de turizmi gelecek yıllarda oldukça zora sokacağı da kaçınılmazdır. Sorunların çözümü için acilen bu alanda meslek kanunu çıkartılarak belirli kriterler getirilmelidir yoksa “bahşiş alamadığı için turist döven şoför” haberlerini de okumaya devam ederiz” şeklinde konuşuldu.