ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, Turizmin başkenti olarak anılan Antalya’da her yıl rekorlar kırıldığı açıklanırken yerel yönetimler de turizmin çeşitlenmesi adına farklı festivaller ve fuarlar düzenlemeye devam ediyor. Yaklaşık 30 milyon turistin her şey dâhil sistemi nedeniyle Türkiye’yi tercih ettiğine işaret eden Akdeniz Yiyecek İçecek Yöneticileri Derneği Başkanı Mustafa Gençer, turizmin çeşitlendirilmesinin zaman ve maliyet alacağını ifade ederek, “Turistlerin sadece yüzde 10’u otel dışına çıkıyor” dedi.

Mustafa Gençer

Ürgüp, İstanbul ve Antalya’daki belirli bölgeler dışında kalan oteller haricinde yaklaşık 30 milyon turistin doğrudan her şey dâhil sistemi için Türkiye’yi tercih ettiğini söyleyen Akdeniz Yiyecek İçecek Yöneticileri Derneği Başkanı Mustafa Gençer, “Alanya tek başına gecelik konaklama da ülke turizmin yaklaşık yüzde 11’ini karşılamasına rağmen kendine has oluşturduğu bir yeme-içme kültürü yok maalesef. Alanya en ön plana çıkan kalesi ve her yerde olabilecek bir Dim Çayı var. Alanya’yı tercih eden turistlerin yüzde 99’unu otellerin yeme içmesine ve denize olan yakınlığına geliyor. Kültür ve gastoronomi turizmi çok zayıf kalıyor ve tercih nedenleri arasında da yer almıyor. Bu durum Manavgatta ise yüzde 70 oranı çıkıyor burada da Side faktörünün olmasından dolayı. Bugün her şey dâhil sisteminden vazgeçmesi durumunda otellerin yüzde 70 ile 80’ini bir anda boşa düşer. Orta Avrupa ülkelerinden Çekya’nın başkenti Prag’a baktığınızda mesela bizdeki durumun tam aksinin yaşandığını görürüz. Oraya giden turistler otelde değil kentin sokaklarında, dükkânlarında, tarihi mekanlarında görürsünüz hep. İtalya’da da keza öyle her tarafı tarafın tarihi mekânlardan oluşması ve bunların iyi korunması en büyük etken. Bu yerlerde de zaten her taraf apart otel ve her şey dâhil sistemi diye bir şey yok ve hatta turistin yüzünüze dahi bakmazken bizde böyle bir şey yok” dedi.

Prag Örneği

Alanya’da gastronominin geliştirilmesi ve yerel ürünlerin daha ön plana çıkarılarak turizmde çeşitliliğin artırılması adına fuarlar düzenlendiğine de işaret eden Başkan Gençer, “İşlettiğimiz 4 bin kişilik ve bin 100 odalı otelde gelen turistlerin sadece yüzde 10’u anca otel dışına çıkıyorlar. Kalanların tamamı ise tatil süreleri otel içerisinde geçiriyor. Turistlerin otel içinde ulaşabildikleriyle dışarıda ulaşabildikleri arasında bir fark yok. Eğer turistin dışarıya çıkmasını istiyorsak öncelikle bunu cazip kılmalıyız. Geçtiğimiz aylarda burada turizm festivali yaptık fakat yerel meyvelerin ön plana çıkarılması ve bunların pazarlanması adına zayıf geçtiğini söyleyebilirim. Alanya limonunu ön plana çıkarmak istediğimizde de doğal bir limonata olması gerekirken içerisinde konsantre kullanılmak zorunda kalındı. Bu sorunları aşmadan her şey dahil sisteminden vazgeçilmesi durumunda Türk turizmi de tepetaklak dibe vurur. Eğer turizmi çeşitlendirip, zenginleştirmek istiyorsak yerel ve kültürel öğelere ciddi yatırımlar yapmamız gerekiyor bu da ciddi zaman alacak gibi görünüyor” ifadelerini kullandı.

Her Şey Dahil

Kaynak: ANTALYA EKSPRES GAZETESİ