APARTMAN ve sitelerde aidatların artırımı ile ilgili tüketicinin haklarının olduğunu söyleyen Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, vatandaşı bu konuda uyardı. Gündüz, “Aidatta bir artırım gerekliyse ki günümüzde olduğu gibi yönetici veya yönetim kurulu yeni bir işletme projesi yapar, bunu bütün kat maliklerine tebliğ eder. 7 gün bekler ve 7 gün içinde bir itiraz gelmezse bu işletme projesi kesinleşir ve aidat buna göre toplanır. Şayet bir tek itiraz gelse bile bu itiraz konusunu görüşmek için kat malikleri kurulunun olağanüstü toplar ve karar bu kat malikleri kurulunda alınır. Whatsapp grubundan da itiraz edebilirsiniz” dedi.

neset-gunduz

 ‘GEÇMİŞE YÖNELİK AİDAT ZAMLANAMAZ’

Apartman ya da site yöneticinin ‘ben yapıyorum’ demesiyle zam yapılamayacağının altını çizen Gündüz, “ Geçmişe yönelik aidat zammın olup olmadığı çok sık soruluyor. Hayır, gerek aidat ve gerekse yeni zamlı aidat ancak karar tarihinden itibaren geçerlidir. Bunun en basit nedeni şudur geçmişe ait aidatı ödeyen bir kat maliki borcunu ödemiştir. Yani o tarih itibariyle bir borcu yoktur. Borç kapanmış ise, bu kişiyi aynı nedenle yeniden borç borçlandıran şayet bir miktar geçmişe yönelik borcu kalmışsa bile aynı nedenle oluşan borcu geçmişe yönelik olarak artıramazsınız” ifadelerini kullandı.

AİDATLARA NASIL İTİRAZ EDİLİR?

Genel kurul kararı olmadan site yönetiminin hiçbir şekilde aidatları artıramayacağını, hukuka aykırı olduğunu söyleyen Gündüz, “Apartman veya site aidatlarına itiraz ancak kat malikleri genel kuruluna katılım ile mümkün. Kurula ev sahipleri katılırken kiracılar sadece ev sahibinin vekâleti olması halinde katılabilirler. Kurulda kararlar yönetici seçimi hariç yüzde 51 oy ile alınır. Ancak aidata itiraz etmek istiyorsanız kararın verildiği ilk bir ay içinde itiraz edilerek ve 6 ay içinde ana gayrimenkulün bulunduğu Sulh Hukuk Mahkemesi’ne iptal davası açabilir. Yüksek aidatlara itirazların yapılabileceğini belirten Gündüz, “Yüksek aidatlardan dolayı şikâyetleriniz varsa; bulunduğunuz bölgenin belediye başkanlığı veya ilgili birimine başvurabilirsiniz. Belediye konut ve iş yerlerindeki aidat düzenlemelerini denetleyen ve yöneten bir rol oynayabilir ” diye konuştu.

‘YETERSİZ HİZMET ALIMI BELGELENMELİ’

Apartman sakinlerinin ne gibi durumlarda aidat ödeyemeyeceği konusuna da değinen Gündüz, “ Genel olarak eksik hizmetler veya yetersiz hizmetler durumunda sakinler veya mal sahipleri aidat ödememe hakkına sahip olabilirler. Bu durumda sakinler veya mal sahipleri genellikle sorunları binanın yönetimine veya yerel otoritelere bildirmeli ve sorunu çözmek için adımlar atılmasını talep etmeli. Bunu aynı şekilde Whatsapp grubuna da yazarak fotoğraflayıp belgeleyebilirsiniz” dedi.

Muhabir: ÇİĞDEM KORKAN/ÖZEL HABER