5’inci Antalya Turizm Fuarı’nda moderatörlük yapan Antalya Kent Konseyi Turizm Çalışma Grubu Başkanı Recep Yavuz; Avrupa, Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ve Arap pazarına dair gözlemlerini aktardı. Yavuz, “Avrupa, dünya turizminin gözbebeği. Zira hem en çok turisti gönderiyor, hem en çok turisti alıyor. Dünya turizmindeki payı yüzde 50-60 arasında seyrediyor. Avrupa 750 milyon nüfusu ile aynı zamanda Antalya için en önemli iki kaynaktan biri. Antalya’nın ilk beşinin dördü Avrupa ülkelerinden: Almanya, İngiltere, Polonya ve Hollanda. Geçtiğimiz yıl bu dört ülke Antalya’ya 5 milyondan fazla turist gönderdi. Avrupa deyince akıllara önce Almanya geliyor ancak 1 milyon ziyaretçiyi aşan İngiltere ve Polonya’da artık Almanya ve Rusya’nın kulvarındalar” dedi.

recep yavuz

‘DOĞA OLAYLARI TURİZMİ ETKİLİYOR’

Almanya’daki ekonomik dalgalanmanın göz ardı edilmemesi gerektiğini, tatil bütçesinin bundan etkilenebileceğinin altını çizen Yavuz, “Avrupa’nın Antalya’yı tercih sebebi sadece fiyatlar değil. Siyasi gelişmelerin yanı sıra doğa olayları da artık turizme yön veriyor. Fuar’da konuşulan bir diğer şey ise Türkiye’nin Almanya’da İspanya’nın ardından ikinci büyük tatil destinasyonu olduğunu ve yılın ilk 8 ayında 4,1 milyon Alman turistin Türkiye’ye seyahat ettiği görülüyor” dedi.

BDT’NİN BAŞ AKTÖRÜ: RUSYA

Rusya, Azerbaycan, Kazakistan, Belarus, Kırgızistan, Moldova, Tacikistan, Özbekistan, Türkmenistan, Gürcistan, Ermenistan ülkelerini kapsayan BDT pazarının baş aktörünün hiç şüphesiz Rusya olduğunu söyleyen Yavuz, “Diğer pazarların da önemsenmesi ve oralarda doğru etkinlik ve kampanyalarla Türkiye’nin harekete geçmesi gerekiyor. Özellikle Rusya’da savaşın getirdiği ekonomik zorlukların göz ardı edilmemesinin altı fuarda çizildi. Ürün fiyatlandırmasının ayakları yere basan, sürdürülebilir ve ödenebilir olması gerekir” ifadelerini kullandı.

antalya 1-2

TÜRKİYE’YE TURİZM ÖNERİLERİ

Türkiye’de 2023 yılında gerçekleşen fiyat artışlarının Rus turisti şaşırttığını ve buna tepki vererek Türkiye yerine farklı alternatif arayışına girdiklerini söyleyen Yavuz, “Tayland, BAE, Bali, Mısır ve Maldivler’in Türkiye’nin Rus turistine göz dikti ve buradan pay almaya başladı” diye konuştu. Yavuz fuarda konuştuğu kişilerden aldığı bilgileri şöyle aktarmaya devam etti: “Bu yıl bütçede zorlanan turistlerin tatil tercihlerini revize ederek Belek, Kundu, Lara gibi üst segmentteki bölgelerden, Side, Alanya bölgelerine yöneldiklerini ve bu yüzden doluluk sorununun sadece pahalı bölgelerde sınırlı kaldığını söylediler. Katılımcılar özellikle trafik sorunun bir an önce çözülmesi gerektiğini, yüksek sezonda 4-5 uçuşla gelen turistlerin Alanya’ya 5-6 saatte transfer edildikleri ve turistlerin bu yüzden geliş ve dönüş olmak üzere iki günü yollarda geçirdiklerini belirtti. Rusya harici ülkelerin de Türk dünyasına sıcak baktıklarını, gelenek, görenek, kültür ve ailevi yaşam olarak çok benzemesinden dolayı Türkiye’yi tercih ettiklerini ancak bunun henüz yeterli bir volüme ulaşamadığını bu yüzden bu ülkelerle iletişimin artırılmasının, tanıtımların hızlandırılmasının bir an önce gerçekleşmesini istediler”

arap 1

‘ARAPLAR RAHAT HİSSETTİĞİ ÜLKELERİ TERCİH EDİYOR’

Arap pazarındaki turizme dair gözlemlerini aktaran Yavuz, “ Biz Arap pazarındaki turizm alternatiflerini konuşurken bölgede bombalar ardı ardına patlıyordu. Bu bağlamda herkesin morali bozuk, kolu kanadı kırık, aslında kimsenin tadı tuzu yok… Arap dünyası turistlerin İstanbul kadar, Antalya’yı da tercih etmeleri yeni yeni başlıyor. Otelde yaşamayı, gezmeyi, alışveriş yapmayı seven bir kitle. Ancak Antalya’daki kalış süreleri 4-5 gün. Bunu uzatabilmenin yolları aranıyor.  En çok konu edilen ise Arap turistlere bakış açısı. Kendine özgü Ortadoğu yaşam tarzı tatil kuralları ile çelişebiliyor. Aynı 90’lı yıllarda ilk gelen Rus misafirlerin yadırgandığı gibi bir durum var ortada. Tatil için kendilerini rahat ve huzurlu hissedebilecekleri Müslüman ülkeleri tercih ediyorlar.  En büyük aday da Türkiye. Karadeniz, yeşillikler ve doğa en önemli tercihleri.  Antalya kapsamlı olarak yeni yeni gündemlerine giriyor. Antalya’ya 2023 yılının ilk 9 ayında bu ülkelerden yaklaşık 500 bin turist geldi. Kapasite ve konaklama süresinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalı diyorlar. Arap pazarı acenteleri tedirgin ‘Sayı çok daha artabilir, ama savaş bitmeli’ diyorlar” dedi. ÖZEL HABER/ÇİĞDEM KORKAN

            

Editör: Uğur Keskin