TÜRKİYE Yayıncılar Birliği tarafından geçtiğimiz günlerde ‘2022 Türkiye Kitap Pazarı Raporu’ yayınlandı. Raporda; 2020’den bu yana pandemiyle birlikte oluşan zorlu koşulların 2022 yılında da devam ederek yayıncılık sektörü ve diğer sektörleri de etkilediği belirtildi.  Rapora göre, bağımsız yayıncılık sektörü kitap üretimini 2021 yılını 438.679.864, 2022 yılını ise 380.296.402 adet ile tamamladı. Oransal olarak yüzde 13,3 küçülme gerçekleşirken sektörde son on yılda ilk kez yaşanılan bu küçülme ile kitap üretimi 2015 yılı seviyesine gerilemiş oldu. Sonuçlar sektörün 7 yıl geriye gittiğini gösteriyor.

ARAŞTIRMA, İNCELEME KİTAPLARI ZİRVEDE

‘2022 Türkiye Kitap Pazarı Raporu’ en çok yayımlanan kitap türünü açıkladı. 2022 yılında yayımlanan kitapların yüzde 19,4’ünü yetişkin araştırma, inceleme kitapları oluştururken yaklaşık yüzde 9’unu yetişkin edebiyat sanat kitapları, yüzde 12,1’ini çocuk ve gençlik kitapları, yaklaşık yüzde 8,7’sini inanç kitapları, yaklaşık yüzde 1,4’ünü akademik yayınlar, yüzde 1,5’ini ithal yayınlar ve yüzde 47,9’unu ise eğitim alanındaki kitaplar oluşturdu.

ÖĞRENCİ BAŞINA 1 KİTAP DÜŞMÜYOR

Rapora göre;  bilimsel eğitim ve üretimin temel taşlarından olan akademik yayıncılığın sektördeki payı, yasadışı fotokopinin ve izinsiz dijital pdf paylaşımların verdiği ağır hasar nedeniyle yüzde 5 seviyesinden son yıllarda yüzde1’lere kadar geriledi.

İki yıllık, dört yıllık, yüksek lisans ve doktora alanlarında toplam 8.240.997 öğrencinin bulunduğu akademik dünyada, yasa dışı fotokopi çekimleri ve izinsiz korsan pdf paylaşımları sebebiyle gerek üretimde gerekse kitap satışlarında yüzde 1-yüzde 2,5 civarı 6.220.481 adet akademik kitap üretildi. Öğrenci başına ise 0,63 kitap düşüyor, bu veriye göre öğrenci başına 1 kitap bile düşmüyor

İNTERNET ALIŞVERİŞİ ARTIYOR

2022 yılı çevrimiçi satış rakamlarına göre, toplam satışların yüzde 23’ü çevrimiçinde gerçekleşti. Bu oran 2021 yılında yüzde 21,7 olarak gerçekleşmişti. Türlere göre bakıldığında ise en yüksek oranın kültür yayınlarında olduğu görülüyor. Kültür yayınlarının yüzde 49,95’i çevrimiçi satışlarda gerçekleşti. Satılan iki kültür kitabından birinin çevrimiçinde satıldığı anlaşılıyor. Ayrıca 2022 yılında sesli kitap satışları ve dijital veri tabanı aboneliklerinde 2021 yılına göre yüzde 55,63 oranında artış yaşandı. HABER/ ÇİĞDEM KORKAN

Editör: Uğur Keskin