Antalya Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre; şehirlerarası taşımacılıkta Ramazan Bayramı’ndaki yoğunluğu atlatabilmek için ek seferler için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan izin beklediklerini belirten Antalya Otobüs İşletmeleri Eğitim ve Yardımlaşma Derneği Başkanı Ali Gülnaroğlu, önceki bayramları işaret ederek, “Geçmiş yıllarda D2 yetki belgeleriyle bayram yoğunluğunu atlatabilmek için bu izin çıktı. En geç 20 Mart’a kadar bu iznin çıkmasını bekliyoruz” dedi. Başkan Gülnaroğlu ayrıca şehirlerarasındaki korsan taşımacılağa da işaret ederek, “Şahıslara ait otomobillerde paylaşımlı yolculuk adı altında korsan taşımacılığa artık kamyon ve tırlarda eklendi” ifadelerini kullandı.
YOĞUNLUK İÇİN İZİN SÜRECİ DÜZENLENMELİ
Ramazan Bayramı öncesinde şehirlerarası yolculuk yapmak isteyen vatandaşlar bilet bulmakta zorlanırken, otobüs firmaları ise ek sefer izin süreçlerinin belirsizliği ve artan maliyetlerle mücadele ediyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan beklenen ek sefer izinlerinin gecikmesi, firmaların bayram yoğunluğuna hazırlık yapmasını zorlaştırırken, korsan taşımacılığın yaygınlaşması da sektörde haksız rekabet ve güvenlik riskleri oluşturuyor. Antalya Otobüs İşletmeleri Eğitim ve Yardımlaşma Derneği Başkanı Ali Gülnaroğlu, sektörün karşı karşıya olduğu bu sorunlara dikkat çekerek, yetkililere çağrıda bulundu. Bayram dönemlerinde artan talebe dikkat çeken Gülnaroğlu, “Özellikle 27-29 tarihleri arasında büyük bir yolcu yoğunluğu yaşanıyor. Ancak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın izin süreçleri düzensiz ilerlediği için bazı firmalar ek sefer koymakta zorlanıyor. Önceki yıllarda D2 yetki belgeleriyle bayram yoğunluğu için ek sefer izni verilmişti. Bu yıl da en geç 20 Mart’a kadar izinlerin çıkmasını bekliyoruz” dedi.
OTOBÜSLE DAHA MALİYETLİ HALE GELİYOR
Firmaların artan maliyetlerle mücadele ettiğini vurgulayan Gülnaroğlu, "Antalya’dan, Elazığ’a gidiş dönüş bir otobüsün maliyeti 45 bin TL’yi buluyor. Akaryakıt, personel giderleri, ikramlar ve otogar giriş çıkış ücretleri firmalar için büyük bir yük. Üstelik ekonomik sıkıntılar nedeniyle yolcu sayımız her geçen gün giderek daha da azalıyor. Uçak bilet fiyatları bunda en büyük etken diğer bir neden ise artan maliyetlerimiz nedeniyle 4 kişilik bir ailenin şahsi otomobilleriyle yolculuk yapması otobüslere kıyasla daha uygun olması talebi azaltan en önemli faktörler arasında yer alıyor” diye konuştu.
KORSAN TAŞIMACILIK ARTIK KAMYON VE TIRLARA DA SIÇRADI
Korsan taşımacılığın giderek yaygınlaştığını belirten Gülnaroğlu, bu durumun sektördeki firmalar için büyük bir tehdit oluşturduğunu vurgulayarak, “Bazı internet platformları üzerinden şahıslara ait otomobillerle ‘paylaşımlı yolculuk’ adı altında korsan taşımacılık yapılıyor. Üstelik artık bu yasa dışı taşımacılık sadece otomobillerle sınırlı kalmadığı gibi kamyon ve tır şoförleri bile yolcu taşımaya başladı. Yük taşımacılığı için kullanılan bu araçlar, güvenlik açısından kesinlikle yolcu taşımaya uygun olmadığı gibi yolcu güvenliği açısından da son derece tehlikeli bir durum oluşturmaktadır” dedi. Bu tür korsan taşımacılığın artmasının sektördeki yasal firmaları zor durumda bıraktığını belirten Gülnaroğlu, “Şehirlerarası otobüs firmaları, yasal olarak faaliyet gösterebilmek için büyük maliyetler üstleniyor. Akaryakıt giderleri, personel maaşları, sigorta masrafları, otogar giriş ücretleri ve vergiler derken zaten ağır bir yük altındayız. Buna rağmen korsan taşımacılık yapan kişiler hiçbir maliyet ödemeden sektöre zarar veriyor” diye konuştu.
HESAP VERECEK KİMSE YOK
Yolcu taşımanın yalnızca ekonomik bir faaliyet değil aynı zamanda büyük bir sorumluluk olduğuna dikkat çeken Gülnaroğlu, “Bizler her sefere çıkmadan önce araçlarımızı bakımdan geçiriyoruz, sürücülerimiz belirli dinlenme sürelerine uymak zorunda ve her yolcu sigorta kapsamında seyahat ediyor. Ancak korsan taşımacılık yapan kişilerde bu güvenlik önlemlerinin hiçbiri yok. Bir yolcunun, hiçbir kaydı olmayan herhangi bir güvenlik denetiminden geçmeyen bir aracın içinde saatlerce yolculuk ettiğini düşünün. Olası bir kaza ya da güvenlik sorunu yaşandığında hesap soracak kimse yok” ifadelerini kullandı. Yetkililere çağrıda bulunan Gülnaroğlu, korsan taşımacılıkla mücadelenin sıkılaştırılması gerektiğini vurgulayarak, “Denetimlerin artırılması ve caydırıcı cezaların uygulanması şart. Aksi takdirde bu tür yasadışı taşımacılık daha da büyüyerek hem sektörümüzü bitirme noktasına getirecek hem de birçok insanın güvenliğini tehlikeye atacak. Yolcularımızın da bu konuda bilinçli olması ve korsan taşımacılığı tercih etmemesi gerekiyor” dedi.