TÜRKİYE Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), 2024 yılı enflasyon hedefini yüzde 44’e çıkardığı yılın son Enflasyon Raporu’nda reel sektör firmalarıyla yapılan görüşmelerin sonuçlarını da açıkladı. Temmuz-Eylül 2024 döneminde imalat sanayi, ticaret ve hizmet sektörlerindeki firmalarla gerçekleştirilen yüz yüze görüşmelerde, firmalar arası ticaretin giderek zorlaştığı belirtildi.

VADE UYUMSUZLUĞU ARTIŞTA

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın yürüttüğü ‘Reel Sektöre İktisadi Mercek’ çalışmasından elde edilen verilere göre, reel sektörde ödeme vadelerini erteleme yönünde bir eğilim artış gösteriyor. Bu durum, alacak ve borçların vade uyumsuzluğunda bir yükselişe neden oluyor. Tedarik zincirinde bazı firmaların peşin alımların yanı sıra ön ödeme veya avans talep ettiği belirtilirken kredi kullanımına mesafeli yaklaşan firmaların, likiditeyi koruma amacıyla ödeme sürelerini uzattığı ifade ediliyor.

Raporda, tahsilat riskini azaltmak amacıyla firmaların müşteri seçimine özen gösterdiği ve kredi kartı, teminat mektubu veya alacak sigortası gibi güvence araçlarını daha fazla kullandığı belirtiliyor. Ayrıca, firmaların yabancı para kredilerine olan talebinin üçüncü çeyrekte de sürdüğü ifade ediliyor. Rapora göre, özellikle tahsilat sürelerinin uzaması nedeniyle nakit akışı problemleri artarak işletme sermayesi ihtiyacını yükseltti. Yatırım amaçlı finansman talebinin azalmaya devam ettiği belirtiliyor. Yüksek TL kredi faiz oranları, firmaların kredi taleplerini baskılarken öz kaynak kullanımı öncelikli bir seçenek olmaya devam ediyor.

Tcmb Faiz Karari 27072023 114340 4 1024X576.Jpg

ÜST SEGMENTTE SATIŞ HACMİ KORUNUYOR

Raporda, firmaların maliyet artışlarını fiyatlara tam olarak yansıtma konusunda zorlandıkları ve bu yüzden fiyat artış planlarını erteledikleri ifade ediliyor. TCMB, hazır giyim sektöründe satışlarda bir yavaşlama olduğunu belirtirken üst segmentteki satış hacminin ise nispeten sabit kaldığını belirtti. Gıda ve hızlı tüketim ürünlerinde ise fiyat artış hızının yavaşlaması ile tüketicilerin kampanya ve indirimlere olan ilgisinin arttığı ve kampanya seçiciliğinin yükseldiği belirtildi. Beyaz eşya sektöründe, satışların son çeyrekte yoğun kampanyalarla desteklenmesi beklenirken mobilya satışlarının da canlandırılmaya çalışılacağı ifade edildi.

Muhabir: YUSUF ÖZTÜRK