ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, Gıda Mühendisleri Odası Başkanı Ali Manavoğlu, restoran, lokanta ve kafelerdeki son dönemde artan tağşiş ile ilgili Gıda Mühendisleri Odası Başkanı Ali Manavoğlu, uyarıda bulundu. Başkan Manavoğlu, özellikle fast food ve benzeri yerlerde tüketilen gıdalarda yaşanabilecek zehirlenme vakalarında vatandaşların öncelikle hastaneye başvurarak rapor almaları gerektiğini ifade ederek, “Olası zehirlenme vakalarında hastane raporuyla birlikte bakanlığın ihbar hattının aranması son derece önemli” dedi.
HASTANE KAYDI OLURSA DENETİM HEMEN GERÇEKLEŞİR
Ekonomik kriz ve artan enflasyonla birlikte birçok sektörde olduğu gibi gıda sektöründe de hileli ürünler artıyor. Gıdalardaki taklit ve tağşişin önüne geçmek isteyen Tarım ve Orman Bakanlığı kendi sitesinde hile yapan firmaları açıklarken Gıda Mühendisleri Odası Başkanı Ali Manavoğlu ise vatandaşlara uyarılarda bulunarak, merdiven altı diye tabir edilen işletme ve markalara karşı dikkatli olunması gerektiğini söyledi. Restoran, lokanta ve kafelerde olası gıda zehirlenmelerine karşı vatandaşları uyararak izlenmesi gereken yolları söyleyen Manavoğlu, özellikle fast food ve benzeri tarzda gıda satan yerlerde olası zehirlenmelere karşı vatandaşların muhakkak hastane raporu ile birlikte Bakanlığın 174 numaralı hattını arayarak kayıt oluşturulması gerektiğini söyledi.
SON DÖNEMDE ÇOK ARTTI
Manavoğlu, enflasyon nedeniyle artan gıda fiyatlarında tağşiş ve benzeri hilelerinde artabileceğine işaret ederek, “Vatandaşların gıdalardaki hileleri anlaması çok zor. Vatandaşların, şüphelendikleri yerlerdeki gıdalardan örnek alıp bireysel olarak bunları laboratuvarda tahlil ettirmesi hem maliyetli hem de zaman alacağından pek mümkün değil. Olası bir gıda zehirlenmesinde veya şüphesinde vatandaşların muhakkak hastaneye giderek bunu kayıt altına alması şart ve ardından Sağlık Bakanlığı’na bağlı ihbar hattı olan 174 numaralı hattı arayarak durumu bildirmeleri gerekiyor. Buradaki önemli noktaysa vatandaş eğer öncesinde hastane kaydı varsa zaten bu bakanlığın sistemine de otomatik olarak düşeceği için ve ihbarda da bulunulduğu takdirde bakanlık yetkilileri hemen ertesi günü işletmeyi denetime giderek gerekli kontrolleri yapıyorlar. Yalnızca ihbar olursa eğer işletmeye denetim süreci 10 ila 14 günü bulabiliyor” dedi.
VATANDAŞA DA GÖREV DÜŞÜYOR
Vatandaşların en çok tercih ettiği fast food ürünlerinin başında gelen dönere ve benzeri yiyeceklere de dikkat çeken Manavoğlu, işletmelerdeki gerekli belgelerin yanı sıra vatandaşların hijyenik koşullara dikkat etmesi gerektiğini söyleyerek, “İşletmelerin, bakanlık ve diğer kurumlardan aldıkları izin belgelerinin müşterilerin görebileceği yerde olması gerekiyor. Ayrıca üretim ve servis esnasındaki hijyenik koşullarda işletme hakkında bize ön bilgi verecektir. Bunun yanı sıra özellikle en çok tercih edilen tavuk dönerlerde sık sık karşılaşılan bir durum ise var olan etin üstüne çiğ ve pişmemiş tavuk eklenerek satılmasıdır. Genelde yoğunluktan dolayı tercih edilen bu durum halk sağlığı açısından son derece sakıncalı ve yasak olmasına rağmen işletmeler, takviye-ekleme adı altında bunu yapabiliyor. Vatandaşların var olan tezgahta pişen bir dönerin üst kısımlarında yeni eklenmiş ve çiğ tavuk görmeleri durumunda kesinlikle oradan yemek yemesi ve bakanlık ihbar hattına bunu ihbar etmeleri gerekiyor. Zehirlenmelerin en temel nedeni ise bu tip uygunsuz satış yöntemleri gelmektedir. Ürün tamamen bittikten sonra yenisi takılması gerekirken, kolaylık olması açısından bu tip satışlar maalesef sık sık karşılaşılan bir durum. Diğer yandan burada bakanlık yetkililerinde sahadaki denetimlerini artırması ayrıca önem arz ediyor. Düzenli ve periyodik denetimlerle bu durumların çok büyük oranda önüne de geçmek mümkün” ifadelerini kullandı.