EKONOMİ

Kasım’da indirim tuzağına düşmeyin!

Özellikle kasım aylarında yapıldığı iddia edilen indirimler ve kampanyalar hakkında konuşan Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “ Firmalar indirim yapmadan indirim yapıyormuşçasına çeşitli kampanya reklamları yapıyor. Vatandaş bu tuzağa düşmemeli. Bunu fark ettiği an şikayette bulunmalı” dedi

Her kasım ayında bir çok firma ve e-ticaret platformu devasa indirimler yaptığını iddia ettiği kampanyalar ile reklamlar yapmaya devam ediyor. Çeşitli isimler ve kampanyalar ile özellikle kasım aylarında yoğunlaşan kampanyalar silsilesi bazı zamanlarda tüketicilerin algıları ile oynayarak aslında indirim olmamasına rağmen indirim varmışçasına alışveriş yapmaya yönlendirebiliyor. 

Artmayan maaşların yanında hızla yükselen enflasyon, alışveriş yapmak isteyen vatandaşın indirim beklemesini zorunlu kılıyor. Zaten ekonomik olarak zor durumda olan vatandaş tam da bu sebeple indirim ve kampanya kovalarken, tuzağa çekilebiliyor. İndirim veya herhangi bir fırsat sunmayan ürünler ve fiyatların Kasım ayında artması da tüketicilerin daha dikkatli olmasını gerektiriyor. Konu ile alakalı Ekspres’e özel açıklamalarda bulunan Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “İndirim olmadığı halde indirim yapılıyormuşçasına kampanya yapanlara çok ciddi cezalar veriliyor. Tüketici şikayetine dayalı bu cezaların verilmesi için tüketiciler bilinçli olmalı” dedi.


HER GÜN KAMPANYA VAR
Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “ Her kasım ayı geldiğinde, ‘Kasım indirimleri, ‘muhteşem aylar, ‘kara Cuma’ gibi bir çok isimle kampanya düzenlendiği iddia ediliyor. Böyle bir şey yok. Neden yok diyorum? Çünkü baktığınız zaman 365 gün, her saat bir indirim var zaten. Eskiden yılda iki kez indirim olurdu. Bunlarda yazdan kışa geçişte ve kıştan yaza geçişte olurdu. Bu indirimler ve kampanyalar da ticaret bakanlığının iznine tabi olurdu. Şimdi herkes her dakika indirim yaptığını iddia ederek bir kampanya başlatabiliyor” diye konuştu. 

KESİN BİR TANE GÖRÜRSÜNÜZ
E-ticaretin alışverişin çoğu alışkanlığını kökünden değiştirdiğine vurgu yapan Neşet Gündüz, “ Şimdi alışverişlerde yapılan kampanyalar yılda 2 kez değil her gün yapılıyor. İnternet alışverişinin çıkması ile dünyada olduğu gibi Türkiye’de de bu moda oldu. Hangi dükkanın önüne gitseniz, hangi e- ticaret sitesine girseniz kesin bir kampanya görüyorsunuz. Her gün yapılan kampanya mı olur? Demek ki bu ürünlerin doğal satış fiyatları kampanya adı altında satılan fiyatları” ifadelerini kullandı. 

ZARARINA MI SATIYORSUNUZ?
Bazı kampanyaların mantığa da aykırı olduğunu belirten Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Bakıyorsunuz, firma üründe yüzde 50, yüzde 70, belki de daha fazla oranlarda indirim yapılıyor. Böyle bir şey nasıl mümkün olabiliyor? Zararına mı satıyorsunuz? Bu fiyata satılabiliyor ise neden yıl boyunca bu fiyatlara satmıyorsunuz?” diye konuştu. 


550 BİN LİRA CEZASI VAR
Firmaların indirim yapmadan indirim veya kampanya yapmasının büyük cezalara gebe olduğunu belirten Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “ Eğer fiyatlar indirilmeden indirim yapıldığı iddia ediliyorsa bunun cezai yaptırımları var. Bu noktada tüketicilerin bilinçli olması gerekiyor. Fiyatların bir aylık geçmişini takip etmeleri gerekir. Bir aylık fiyat geçmişi de firma tarafından belirtilmek zorunda. Eğer belirtilmemiş ise ya da belirtilmiş ama iddia edilen oranda indirim yapılmamışsa bunu ticaret il müdürlüklerine ya da Ticaret Bakanlığı’na bildirebilirler. Bu bildirim sonucunda firma 550 bin liraya kadar cezaya muhatap olabiliyor. Bu cezada tüketici şikayeti esas olduğu için vatandaşların bunları bilmesinde fayda var” dedi.

BİNDİRİM-İNDİRİME DİKKAT!
Fiyat geçmişini takip etmenin önemini bir kez daha vurgulayan Neşet Gündüz sözlerini şu ifadelerle sonlandırdı, “ Fiyatların önce yükseltilip sonrasında düşürülerek indirim yapıldığının iddia edilmesi de vatandaşın düşebileceği tuzaklardan birisi. Örneğin 1000 liraya sattığı ürünü ya da hizmeti yüzde 50 indirim ile sattığını iddia eden bir işletme var ise aynı ürün veya hizmeti daha önce 1500 liraya sattığını kanıtlamak zorundadır. Bu kanıtı talep eden tüketici, önce fiyat yükseltilip sonra fiyat düşürülmesine ya da indirim adı altında aynı fiyattan ürün veya hizmet satılması tuzağına düşmemiş olur. Tüketicilerin bu noktalarda bilinçli olması elzemdir, gereklidir.”